Lite kullsyre

Jeg har akkurat åpnet første flasken i en IPA-batch jeg tappet for 9 dager siden. Jeg brukte 6,5 g pr liter vørter og flaskene sto varmt i en uke før jeg satte dem i kjøleskapet. Jeg er klar over at ølet bør modne en stund i kjøleskap, men jeg synes det er interessant å smake på en flaske nokså tidlig, man får en økt forståelse for hva modningen gjør. Men, tilbake til spørsmålet: IPA'en er så innmari flat! Jeg lot den stå til gjæring kanskje 2-3 dager over tiden (pga påskeferie). Er det mulig at det ikke var nok gjær igjen til å karbonisere? Eller kan det være andre årsaker. Jeg ser også at denne batchen er uvanlig uklar i forhold til det jeg er vant med. Kan det være noen sammenheng her som jeg ikke ser?

Kan være at du lot dem stå litt kort, en uke kan være snaut alt etter temperatur, hvor mye gjær i suspensjon, etc. Jeg pleier å la alt stå to uker i romtemp, og hvis den første (testflasken) ikke er karbonert til ønsket nivå vender jeg på dem og lar dem stå litt til. Skal veldig mye til for at det ikke er igjen nok gjær etter gjæringen, men at den er veldig klar er litt pussig.. brukte du gelatin eller noe slikt?

Jeg brukte Irish Moss, hvis du tenker på uklarheten. Ellers er tipset ditt interessant. Jeg har hele tiden tenkt at man ikke skal la det stå varmt for lenge, fordi flaskene kan eksplodere, men det er det kanskje ingen grunn til å frykte?

Ok, jeg bruker whirlfloc som er det samme i tablettform, men ølet pleier ikke å være "uvanlig klart" av den grunn... så vet ikke hva det kan skyldes, men når det gjelder frykt for flaskebomber er den grunnløs: det får du bare om du har i for mye sukker, alternativt pga. infeksjon. Man vil ikke ha det stående for lenge varmt litt pga. oksygen (oksidering), den prosessen går raskere når det er varmt.

Sist redigert:
Dersom det er grunnlag for at flaskene skal eksplodere, vil de gjøre det før eller siden uansett ;) Så det skal du ikke tenke så mye på. Gjør som @Sjakkt sier; la de stå min. 2 uker og test helt til du er fornøyd med karboneringsnivået.

Ser nå at jeg leste feil i sted (to ganger intet mindre), du skrev uvanlig Uklart, ikke klart... :) det kan det derimot være flere årsaker til, pass f.eks. på at du ikke bruker for mye irish moss, da får det motsatt effekt.

OK. Takk for gode svar fra begge to. Jeg har noen flasker Farmhouse Ale stående på badegulvet akkurat nå, de skal få stå litt lenger enn tidligere planlagt, og så skal jeg teste én flaske først :)

Bare husk å ha stabil FG før du flasker. Er ølet ditt gjæret ut, er det kun sukker du tilsetter som lager kullsyre. Hvis ølet ditt ikke er gjæret ut => kan du få flaskebomber.

Jeg har åpnet litt flere flasker av denne batchen og kommer til en pussig konklusjon. Enkelte av flaskene har HELT flatt øl. Det ølet er krystallklart. Andre flasker har tilnærmelsesvis akseptabelt kullsyrenivå (som engelsk lager ofte serveres), men da er ølet uklart (men langt å foretrekke totalt sett). Noen som ser en sammenheng her?

Høres ut som dårlig fordelt sukkerlake. I tillegg kan én uke være litt lite i romtemperatur. Hvor mye vann brukte du til laken ved tapping?

Jeg bruker ca en halv liter vann til sukkerlaken, har den i gjæringskaret før jeg stikker om, og prøver å dreie litt forsiktig på gjæringskaret med lokket på, man skal jo ikke riste på dette stadiet. Har du eller andre gode tips til hvordan man skal blande sammen sukkerlake og vørter? Jeg har en bryggersleiv i treverk som jeg har vurdert å røre forsiktig rundt med, men er redd for at jeg kanskje ikke får desinfisert den ordentlig, har derfor holdt meg unna denne løsningen hittil.

Jepp, bruker den i tre for å røre i mesken, og den i plast for whirlpool, sirkulering ved flasking, ie alle anledninger hvor man vil at det skal være desinfisert.

Tilbake
Topp