Lite action i gjæringsfatet - OG 1,049 FG 1,030

Hei,
som vår #3 batch prøver vi oss på en Cascadian APA.
Vi brygget midt i mellomjula og fulgte ikke godt nok med på gjæringsfatet de to første dagene imellom alle juleselskapene. Så gjøringsskapet var feilstilt og fatet fikk to dager med 4 grader før jeg fikk satt den riktig til 20,5 grader (som den har holdt jevnt siden). Gjæringslåsen på toppen begynte å hoppe og putre så snart den fikk riktig temperatur igjen, men jeg tror de 2 dagene med 4 grader ødela noe?

OG var 1,049 og målte nå FG til 1,030. Hva gjør jeg? Hive på mer gjær?

Vi brukte 2 pakker med Safale S-04 11,5g.

4 grader dreper ikke gjæren, så om dere har hatt rett gjærmengde i utgangspunktet skulle det gå bra! Ville latt det stå en uke til for så å måle ny SG. Dersom den fremdeles er langt over ønsket FG kan dere vurdere å tilsette en pose til.

Generelt gir du litt lite info for å komme med gode svar  ;)   (eks. "romjulen", volum på brygg, mesketemperatur etc. )

EDIT. Synes 20,5 var noe høyt for en APA ( rundt 19 gir etter min erfaring et bedre resultat, gjerne litt lavere under stormgjæring...) men har ikke brygget denne  :)

Takk for godt svar Baards. Da venter vi litt til.  :skitbra:

Vi tok utgangspunkt i vedlagte oppskrift men måtte tweake litt on-the-fly, så husker faktisk ikke helt hvor mye vi sparget med (hva er norsk for sparge?) osv.
Av utstyr så bruker vi en 50l speidel. Og vi satte brygget 27.12.13

Vedlegg

• #3 - Cascadian.pdf
    161,5 KB · Sett: 23
Med 50l+, OG 1.049 og to 11,5 poser er dere i grenseland (litt under), spesielt om dere ikke har rehydrert (rørt ut tørrgjæren i 26-36 graders vann 10-15 min. før pitching) riktig men bare tømt posene rett i vørteren.

Jeg ville kjørt på en pose til asap rett i brygget, men andre er muligens uenig ...

Blir nok godt øl uansett!  :)

EDIT: Med tanke på hvordan dere startet ville jeg satt startdato til 1/1/14 og latt det stå til den 20. uansett hva dere velger å gjøre med gjær. Vet mange sier 14 dager, men 3 uker gir etter min erfaring bedre øl uten noen som helst komplikasjoner.

Tilbake
Topp