Lett og lyst begynnerøl

Hei.
Tenkte å sette mitt første øl straks. Har bestemt meg for å droppe ølsett og ekstrakt og brygge all-grain hvor jeg mesker i en pose rett i gryta. Virker overkommelig nok, og kan umulig være mye mer komplisert enn ekstraktbrygging.

Siden dette er første runde er jeg avhengig av å skaffe litt goodwill hos kona, og tenkte derfor å lage et relativt lyst og lett øl uten for mye bitterhet. Noen forslag til oppskrift? Kan en Kölsch være noe, eller er den vanskelig å få til?

- Frode -

Kölsch er vel ikke den letteste ølen å begynne med. I et såpass lyst og nøytralt øl er det ikke lett å skjule eventuelle feil i brygge- eller gjæringsprosessen.

Hmm, ser den. Kölsch blir det nok ikke denne gangen nei. Kanskje jeg skulle gå for en pale ale i stedet? Kanskje en ikke for bitter engelsk en? Ser for meg en IBU på 20-30.

Det er godt med milde pale ales. Jeg ville dog holdt meg nærmere 30 enn 20 IBU.
Ellers kan det fort føles litt tamt. Når det er sterkere øl med mer fylde, virker ikke hver bitterenhet like bitter som i lettere øl.

Godt innspill, Peter.

Jeg tror jeg har lyst til å prøve å sette sammen et øl selv uten allgrain-kit, og har kikket lit rundt på nett og laget følgende i beercalc:

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1054
FG:
Alcohol: 5.4 % by vol.
Colour: 29 EBC (Copper / reddish brown)
Bitterness: 29 IBU
BU/GU: 0.53
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 4500 grammes
Cara Crystal 120 EBC 250 grammes
Chocolate Malt 100 grammes
Mash schedule: BIAB
Hops
Fuggle 4.7% alpha 40 grammes 60 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 30 grammes 15 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 30 grammes 1 minutes
Fermentation
Yeast: WLP005 British Ale

Ka dokke tru?

- Frode -

Bør det være mer aromahumle? Er det forresten forskjell på Maris Otter Pale Malt og annen Pale Malt?

- Frode -

Til en engelsk pale ale er det litt mer aromahumle enn vanlig, og en helt grei mengde.

Maris Otter er en type bygg, annen pale malt kan være av andre typer bygg, kanskje en blanding. Maris Otter har en litt karakteristisk smak, noen sier nøtteaktig, men om du ikke vet nøyaktig hvordan Maris Otter smaker vil du neppe savne den om du bruker en annen engelsk pale malt, og en tysk eller belgisk gjør også en helt grei jobb.

Nå har jeg vært hos Bryggselv, og bryggeplanene er modifisert litt etter tips fra han og hva han hadde inne. Nå tenker jeg å brygge følgende:

4.100 kg Pale Ale Malt (90%)
0.450 kg Crystal 80 (10%)

Hop Bill
----------------
25.0 g Cascade Pellet (8.6% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (1.3 g/L)
15.0 g Cascade Pellet (8.6% Alpha) @ 10 Minutes (Boil) (0.8 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 66°C for 90 Minutes.
Fermented at 20°C with Safale US-05.

Er det for mye krystallmalt, og hva tror dere om humlingen?

Nå var det veldig lite humle. Siden du vel har 100g Cascade, ville jeg gått for 30 g ved 60 minutter, 30 g ved 10 minutter og 40 gram idet du slår av varmen, noe som skulle gi rundt 36 IBU om vi later som om du ender opp med en OG på 1,047. Eller, siden du ikke vil ha det så bittert, kan du forsøke med 20/30/50. Da vil du få godt med aroma, og et mildt og behagelig øl.

Kan lage godt øl uten mye humle ;)
Synes ikke det høres så ille ut. Husk mange ales lages uten eller med lite smak/aroma humle. Aromahumle på øl som lagres lenge er uansett veldig lite merkbar.

Takk for bra tips.

Glemte å skrive at det blir 20 liter, OG på 1050 og IBU på 36 (i følge BrewMate). Da kjører jeg på med noe mer aromahumle.

magne1972 skrev:
Kan lage godt øl uten mye humle ;)
Synes ikke det høres så ille ut. Husk mange ales lages uten eller med lite smak/aroma humle. Aromahumle på øl som lagres lenge er uansett veldig lite merkbar.

Joda, men en amerikansk pale ale bør ha litt. Til et humlefattig og lett øl ville jeg også ha brukt noe annet enn US-05, siden den gjerne fremhever humlen på bekostning av malten.

Jeg glemte å nevne at maltsammensetningen ser god ut.

Da har jeg brygget for første gang - all-grain BIAB :)
Endte opp med oppskriften over, men økte på med malt og vann for å få brukt all malten (5 kg). Jeg humlet 20 g i 60 min, 20g i 10 min og 20 g da jeg skrudde av plata...

Prosessen gikk ganske greit, men jeg synes det var vanskelig å skille grumset fra vørteren når den skulle oppi gjæringskaret. Rørte rundt og fikk samlet mesteparten på midten, men da grumset begynte å dras med i heverten var det sikkert 5-6 liter igjen. Syntes det var litt mye, så jeg silte resten oppi gjæringskaret med et dørslag. Fikk vel sikkert med mesteparten av grumset, skilte sikkert bare fra humlerestene.

I følge målemerkene på gjæringskaret fra Europris endte jeg med 19 liter med OG 1060. Da hadde jeg brukt 28,5 liter totalt. Syntes det var litt lite så jeg målte opp karet, og når jeg regner på volumet kommer jeg til ca 23 liter. Kan det være at målemerkene på gjæringskaret er feil? Har noen opplevd det samme? Blir vel litt vrient å regne på effektivitet når jeg er usikker på sluttvolumet. OG skulle i følge BeerMate bli 1055 med 22 liter igjen. Da satte ejg opp 70 prosent effektivitet.

Når du regner utbytte fra maltet, bør du regne med volumet du har i kokegryta etter endt koking, ikke med volumet du ender opp med i gjæringskaret.

Det har du selvfølgelig rett i, men det glemte jeg å måle...

Jeg satte brygget til gjæring i 19 grader (Safale US-05-gjær). Er det greit?

Hei,

som ny i gamet og utan noko erfaring frå brygging så ser eg ingen grunn til å henge rundt med ølsett, men går rett på maltbrygging. Satsar på same oppskrifta her siden den såg lett ut.

Ser det står malttype Crystal. Finn ikkje denne på bryggselv.no men finn ein T Fawcetts Pale crystal Malt TF, er dette omtrent det same og vil det evt ha noko å sei på?

PS: dette forumet inneheld enormt mykje kunnskap på alt eg har lurt på om brygging av øl, all æra til dei som delar sin kunnskap  :)

Crystal, Cara og Caramel/Karamell er stort sett det samme, bare forskjellige merkenavn. Det som betyr en god del er fargen (EBC) på malten. Hvis du tar utgangspunkt i oppskriften tidligere i posten finner du nok en crystalmalt med omkring samme EBC som i oppskriften på feks. bryggselv.no :)

Lykke til!

Edit: husk å bestille malten kvernet! ;)

Tilbake
Topp