Riktig dette. PT100 er en for en gangs skyld en logisk betegnelse. PT , platina element. 100, måler 100 ohm på 0 grC. Dvs lett å feilsøke, vil måle 108-110 ohm i romtemperatur. Tabeller finnes på nettet.Fra hukommelsen.
TC er thermocouple. To metaller. Ved forskjellige temperaturer oppstå en svak spenning mellom de to. PIDen måler denne og gjetter på temperaturen. Ikke så veldig nøyaktig (rundt ~1 grad C eller så. Ned mot en halv grad).
RTD har et eller annet hvor motstanden varierer med temperaturen. PIDen måler motstanden og beregner temperaturen. Langt mer nøyaktig. Under 0.1 grader.
Ville styrt unna alle TC , gjelder type K og alle de andre, om du vil ha max nøyaktighet (eller skal måle exhaust temp og slikt). PT100 er mer beregna for temperaturområdet vi jobber med i brygging. I industrien brukes det nesten alltid PT100 opp til 150 grC.Type-K sensor er en thermocuple variant (TC). RTD står for resistance temperature detector. De som har benevnelsen TC/RTD takler mange slags prober. Du velger riktig type i menyen. De som det står type K på takler kun denne.
Begrenser denne strømmen til varmeelementet, eller switcher den av og på? (eventuellt annen regulering som jeg ikke tenker på i farten...)R
Bruker en Sestos kontroller med 4-20mA utgang, og en SSR med 4-20mA inngang som gir analogt ut på elementet. Noen 10'ere dyrere, men du kan om du vil legge flere 4-20mA styringer eller instrumenter inn på samme loop.
Så du kommenterte anngående det samme på en annen tråd jeg hadde startet. Kjøp deg en slik en:Jeg har et varmeelement på 1500W som jeg har montert i kjelen min. Termostaten er litt uggen og det er vanskelig å få nøyaktig temp på mesk. Ser mange nevner STC 1000 her. Men hva egner seg da best til å regulere elementet? Jeg skjønte ikke helt oppsettet her? Bra det er mye flinke folk her inne med peil. for det er gøy å eksprimentere litt![]()
Så du kommenterte anngående det samme på en annen tråd jeg hadde startet. Kjøp deg en slik en:
http://m.ebay.com/itm/220888955443?nav=SEARCH
Koblingsdiagram pleier å følge med i beskrivelsen på ebay.
Da har jeg bestilt en sånnGleder meg! Takk for bra hjelp!
![]()
Dette må være det en trenger for å komme i gang med pid? Bortsett fra kjøleribbene?Så du kommenterte anngående det samme på en annen tråd jeg hadde startet. Kjøp deg en slik en:
http://m.ebay.com/itm/220888955443?nav=SEARCH
Koblingsdiagram pleier å følge med i beskrivelsen på ebay.