Lavt utbytte ved bruk av pils/hvetemalt

Hei!
Det siste året har jeg brygget et par pils, noen hveteøl og en wit, og begynner å se et mønster: hver gang jeg bruker pilsmalt og hvetemalt har jeg et lavere utbytte en ved bruk av palemalt og krystallmalt.

Er dette noe dere andre også har erfart?
 
Pilsmalt har jeg ikke slitt med det, men hadde et par hvete brygg der jeg kverna på samme måte som annen malt. Da gikk mye korn hele gjennom og også lavere og, Nå strammer jeg kverna litt ekstra på hvete
 
Hm. Da får jeg prøve å kverne maltet litt finere neste gang jeg bruker hvete da. Eller beregne et litt lavere utbytte. Det har nok vært et problem de gangene hvete har blitt brukt ja. Problemet er at jeg bruker det så sjeldent, så neste gang jeg bruker det, om et halvt år, så har jeg glemt dette og gjør samme feilen igjen! :)
 
OlavRenolen skrev:
Hm. Da får jeg prøve å kverne maltet litt finere neste gang jeg bruker hvete da. Eller beregne et litt lavere utbytte. Det har nok vært et problem de gangene hvete har blitt brukt ja. Problemet er at jeg bruker det så sjeldent, så neste gang jeg bruker det, om et halvt år, så har jeg glemt dette og gjør samme feilen igjen! :)
Hehe, samme syken som jeg har, lett for å glemme sånt.
Fører bryggelogg, bruker bladsøker og noterer gapet og eventuelle kommentarer hver gang jeg brygger nå.
 
Tar opp denne tråden, da jeg har hatt det samme problemet; lavt utbytte fordi jeg har malt for grovt.
Jeg har en trevalses monstermill, med 1,5 mm gap. Det er grovt, men det funker normalt veldig bra på oppsettet mitt (BB60) - men altså ikke på hvete. Resultatet sist ble en litt tynn og rar hveteøl på 3.8%:p. Smaker ikke så galt, men ... . Jeg vil lage en ny snarest.
Spørsmål: Hvor langt ned må jeg gå når jeg maler hvetemalten for å unngå å få redusert utbyttet?
 
Du må se på kornene som kommer ut. Hvert mølleoppsett et forskjellig siden hastigheten også bestemmer hvor knust det blir.

Også greit å sørge for god gjennomstrømning under skylling.
 
Jeg hadde samme problem. Knuser all malt på 1mm, blir fint, men det fungerer. Når jeg knuser hvete og rug, kjører jeg drillen på full speed, mens resten av maltet kjøres på lav hastighet.
 
Hadde og samme problem før helt til jeg faktisk kvernet grovere. Egentlig for å få mer intakte skall fra byggmalten enn tidligere. Hvetemalten blir fortsatt greit knust. Fukter malten før kverning (fordi motoren min spinner for fort, 241 RPM) Får omtrent samme effektivitet med ca 45-50% hvete som øl uten hvete.
 
Skyllingen har jeg god kontroll på - og dessuten skal jeg kjøre no sparge. (Tror det blir standard framover for batcher opp til 25 liter.) Jeg har en drill som drar rundt på hva jeg innbiller meg er ganske lav hastighet.

Tror jeg prøver å gå ned på 1.2 mm for hvetemalten. Det er vel fremdeles ikke veldig fint, men jeg håper det holder. Jeg vil ha 70% hvete i hveteølet, så om mye av det blir mjøl, blir det tungt.
 
Vi har også 3-valsers monstermill og BB60. Mølla er nå innstilt på 1,1 mm. Dette funker godt for oss. Brygger uten meskebøtte, med denne kan du få problemer med sirkulasjon gjennom maltsenga.
 
Takk, det var veldig hva jeg var ute etter:). Det er samme oppsettet som jeg har. Hva slags effektivitet får dere stort sett? Det var gutta på Bryggselv som stilte min på 1.5 da jeg kjøpte mølla, og det gir veldig bra utbytte - men egner seg nok bare til byggmalt. (Og utbytteprosenten er ikke av det viktigste, heller!)
 
Ganske enkelt fordi det er ganske mye enklere, og fordi det dessuten visstnok gir bedre maltsmak, og ingen risiko for tull med ph-en under skylling. Palmer overbeviste meg om at det var verdt et forsøk: http://byo.com/malt/item/1375-skip-the-sparge - og erfaringene så langt er gode. Når du har en BB60 forekommer det meg å være bortimot galskap å ikke bruke denne metoden til vanlige 25-liters batcher. Det koster kanskje en 10-15 kroner ekstra i malt, og det er det verdt:).
At ølet blir bedre, kan jeg ikke si; jeg har ikke noe ferdig no sparge-øl ennå. Men det jeg har til gjæring, er det i hvert fall ikke så langt noe galt med.
 
Så bra, har lenge tenkt tanken på no-sparge selv, men da pga å korte ned bryggedagen. At det var flere positive argument for dette gjør at jeg skal prøve det på en batch.
 
Jeg kjører denne til helga:
Weissbier
4,6 kg hvetemalt
2 kg pilsnermalt
25 gr Hallertauer Mittelfrüh ved 60
10 gr HM ved 15
IBU 13.7
WLP 300

No sparge: 49 liter vann totalt – (8 liter absobert i malten + 3 liter igjen i bånn) = 38 liter
Koke i 90 min gir minus 9 liter => 29 liter minus trub => 25 liter til gjæring

Data fra Brewer's friend:
Estimated Pre Boil OG: 1.039
Estimated OG: 1.052
Estimated FG (72% AA) 1.014.
Estimated ABV 4,89%

Funderer litt på hvor mange steg jeg skal legge inn. Antakelig 64 grader i 70 minutter => 71 grader i 20 minutter => 77 grader i 10 minutter. Gjenstår bare å beregne tilsetningen av kokende vann mellom stegene. Justerer også muligens litt for å heve ABV til 5,2.
 
Ville mesket 15min@50c, 45 min@67 og 10 min@72 og så utmesk. Hvis du øker temp med varmeelemet (ikke tilsetter kokende vann) så trenger du ikke være redd for dårlig utgjæring da 50-67 steget tar litt tid å nå.

Men spørs på hva slags utgjæring du normalt har i oppsettet ditt til syvende og sist.
 
Zainasheff rår gjerne til 90 ved 64/65 grader, men 70 burde holde lenge når jeg også har steget ved 70+. Mulig jeg skulle legge inn steget ved 50, eller litt høyere. Mener å ha sett at det fremmer bananesterproduksjonen (?). Jeg vil helt klart ha lite nellik og tydelig banan.

Bruker forøvrig ikke varmelement og pumpe i det hele tatt når jeg kjører med denne metoden. (Bruker selvfølgelig elementet til å varme opp til første steg.) Har isolert BB60'n med liggeunderlag og en gammel sovepose, og temperaturen beveger seg så å si ikke på en time. Varmefordeling i mesken og temperaturstabiliteten er altså helt optimal.
 
Hvis du vil ha tydelig banan så gjærer du ved 20-21 grader. Men det kan i mine øyne bli litt i overkant banan, men så synes jeg f.eks paulaner egentlig har et knepp for mye. Oksygen og pitchrate er også viktig for å få frem ønsket esterpreg på disse typene. Mindre av begge gir mer estere, men også fare for dårligere utgjæring hvis du ikke vet akkurat hva du driver med.
 
Tilbake
Topp