Lavkarboøl med høy alkoholstyrke

Jeg brygger på en Grainfather, men må også tilstå at jeg i det siste har «brygget» Fresh Wort Kits for å slippe den lange, tunge bryggedagen.
Da jeg har en del slekt og venner som ikke tåler gluten, har jeg med hell benyttet Brewers Clarex for å lage glutenfritt øl. Jeg selv har diabetes, og har i det siste derfor tilsatt Ultra Ferm. Dette fører som kjent til at ugjærbart sukker blir omdannet til gjærbart sukker, og FG har endt på 1.0000 så dette stemmer bra.
» Ulempen» er at ølet blir alkoholsterkt. En bohemian pilsner som etter oppskriften skulle lande på 5,3% endte på ca 7%, og en juleøl som jeg er ferdig gjæret nå, skulle endt på 4,7% men lander på 6%(som kanskje er helt OK)
Spørsmålet mitt er om det er noen enkel måte å treffe bedre på alkoholstyrken? Jeg mener at godt øl ikke behøver å være sterkt øl, og synes at lavkarboøl og f.eks session IPA På ca 4,2 er helt greit. Lagerøl på 7% er litt mye synes jeg, spesielt dersom en skal slukke tørsten en varm sommerdag.
Noen som har gode råd som ikke forutsetter en mastergrad i ølbrygging?

Jeg brygger på en Grainfather, men må også tilstå at jeg i det siste har «brygget» Fresh Wort Kits for å slippe den lange, tunge bryggedagen.
Da jeg har en del slekt og venner som ikke tåler gluten, har jeg med hell benyttet Brewers Clarex for å lage glutenfritt øl. Jeg selv har diabetes, og har i det siste derfor tilsatt Ultra Ferm. Dette fører som kjent til at ugjærbart sukker blir omdannet til gjærbart sukker, og FG har endt på 1.0000 så dette stemmer bra.
» Ulempen» er at ølet blir alkoholsterkt. En bohemian pilsner som etter oppskriften skulle lande på 5,3% endte på ca 7%, og en juleøl som jeg er ferdig gjæret nå, skulle endt på 4,7% men lander på 6%(som kanskje er helt OK)
Spørsmålet mitt er om det er noen enkel måte å treffe bedre på alkoholstyrken? Jeg mener at godt øl ikke behøver å være sterkt øl, og synes at lavkarboøl og f.eks session IPA På ca 4,2 er helt greit. Lagerøl på 7% er litt mye synes jeg, spesielt dersom en skal slukke tørsten en varm sommerdag.
Noen som har gode råd som ikke forutsetter en mastergrad i ølbrygging?
Siden du gjærer lenger ut med ensymer så må du starte med en lavere OG før gjæring. Enten meske med mindre malt eller lage en større batch med samme maltmengde. FWK kan du vanne ut før gjæring.

Det PetterL sa. Dersom du for eksempel har et øl med OG 1.048 og planlagt FG 1.008 som gir passende alkoholstyrke, vil du nå i stedet gå fra 1.048 til 1.000, altså i stedet for 1.048 - 1.008 = 0.040 omdannede enheter får du nå 0.048 omdannede enheter, så om du øker volumet må det også økes med 0.048 / 0.040 = 1.2, altså gange med 1.2. Da blir alt annet også tynnet tilsvarende. Maltsmaken vil jo bli tynnere, humle er jo i teorien grei å kompensere, men den og maltet skal jo balansere riktig, så det blir å prøve seg fram litt. Om du har mulighet, kan du jo ta et FWK og dele i to, fortynne den ene delen det som er teoretisk riktig for å få den alkoholstyrken du skal ha og fortynne den andre delen halvparten så mye.

I Brewfather kan du overstyre FG som gjør det enkelt å justere selve oppskriften. Dette er samme øl med og uten overstyring
1739628028557.jpeg

Tilbake
Topp