Lav effektivitet

Gard

Sliter med elendig effektivitet (mellom 40 og 60 %) om dagen (de siste 7-8 batchene) og forsøker å finne ut hva som kan hjelpe. Jeg vet at det er mange variabler så først og fremst lurer jeg på hvordan følgende innvirker på effektiviteten:

1. Mesketemperatur; jeg oppdaget i dag at termometeret mitt viser minst fem grader lavere enn reell temperatur.
2: Ferdigknust malt. Jeg har ikke skaffet meg maltmølle ennå og kjøper derfor ferdig knust malt som har vært oppbevart i poser i en-tre måneder.

Andre innspill for å få opp effektiviteten er også velkomne (brygger BIAB).

tror du merker forskjell ved 5 grader økning. utmesk på 77 grader ev skylling hjelper også.

hvis du skulle ha mesket på 63-65 i en time og i realiteten mesker på 58-60 og mesker ut på 72-73 grader så vil dette gå utover effektiviteten. Hvis du skulle ha mesket på 68 grader og i realiteten mesker på 63 så ville du ikke fått så store utslag.  Her er det en så stor feilkilde at jeg ville ha justert for dette før jeg bekymret meg om andre tiltak.

mvh

Bårdd

Nå skriver trådstarter at termometeret viser 5 grader mindre enn reell temperatur. Det betyr vel at han har mesket med 5 grader høyere temperatur enn han trodde. Faren her er vel at han kan ha kommet så høyt i temperatur at han har tatt knekken på ensymene som skal omdanne stivelsen. Jeg tor vi trenger mer opplysninger for å estimere effekten.

Jens Kristian skrev:
Nå skriver trådstarter at termometeret viser 5 grader mindre enn reell temperatur. Det betyr vel at han har mesket med 5 grader høyere temperatur enn han trodde. Faren her er vel at han kan ha kommet så høyt i temperatur at han har tatt knekken på ensymene som skal omdanne stivelsen. Jeg tor vi trenger mer opplysninger for å estimere effekten.

Sånn går det når en er god til å lese. Men det blir som du sier. Hvis en skal meske på 67 grader og i realiteten mesker på 72 denaturerer enzymene farlig fort. Men de virker raskt og. I tillegg til lav effektivitet får man en vørter med svært dårlig utgjæring.  På den annen side meskes det på 63 på termometeret og reelt på 68 gir ikke det slike utslag på effektiviteten. Uansett ville jeg mesket på riktig temperatur for  se resultatet før jeg hadde vurdert andre tiltak.

mvh

Bårdd

Tilbake
Topp