Lagring av øl på Cornelius fat

Viktste

Norbrygg-medlem
Hvordan gjør dere med lagring av øl på Cornelius fat? Etter sommerferien skal jeg prøve meg på en juleøl som ikke skal drikkes før i desember... Det blir første gang jeg bruker Corneliusfat ::)
Jeg tenkte å karbonere med CO2 i en uke med trykk ihht. tabell jeg fant på forumet. Det jeg lurer på er på  er hvordan dere lagrer ølet? Karbonerer dere først og lagrer etterpå eller omvendt? Hva slags trykk har dere på fatet i lagringstiden? Må fatet stå tilkoblet CO2 under hele lagringen eller kobler dere fra gassen?

Du setter fatet til karbonering med engang etter du har tappet det.
Etter at ølet er passe karbonert, kan du koble fra gassen, å (prøve å) glemme det bort til jul.
En uke til karbonering skall vere nokk, men anbefaler deg å ta en liten test før du kobler fra Co2 (som om du ikke vill gjøre det uannsett :biersmile:)
Ved lagring skall du bare la trykket være som det er etter karbonering.
Så lenge det ikke er noen lekasjer i fatet, vill trykket holde seg fint.

OK, da vet jeg det, takker og bukker :)

Viktil'n skrev:
juleøl som ikke skal drikkes før i desember... 

Mente selvfølgelig " juleøl som ikke skal drikkes opp før i desember...  :D

he he...

Er usikker på om jeg svarer på det du egentlig spør om men like vel. Har god erfaring med å foreta 2.gang gjæring på Cornel. fatet. Jeg satte en "engelsk ale" i august 2007. Etter at brygget var utgjæret ble det stukket om, tilsatt litt spraymalt og tappet,  noe på flasker og resten på fatet.  Ble som vanlig først satt lunt 4-5 dager så plassert kaldt.
I perioden hvor fatet står kaldt, passet jeg på og rotere fatet litt, (ca. 1-2 ganger i uken i minst 1 mnd.) slik at bunnfallet skulle samles helt i bunnen av fatet.  Ved tapping var de 2 første glassene full av grums, men så, -ut av tåken kom et nydelig og klart øl.
Kan nevne at jeg fortsatt har igjen på øl fatet snart ett år etter det ble satt. Smaken har utviklet seg til det bedre hele tiden. Har hatt ca. 2 bar trykk på fatet under lagring. 

Tilbake
Topp