Lagerstarter

Hei.

Trenger litt tips her ettersom ting ikke har gått helt etter planen.
Skal lage en litt sterk pils så jeg trenger en del gjær i brygget mitt.
Jeg hadde to rør med WLP800. Disse var ikke så fersk som jeg trodde så jeg bestemte meg for å prøve på en to trinns starter.
Selvsagt kom jeg sent i gang i tillegg.

Onsdag kveld laget jeg en starter på nesten 2 liter(kolben begrenser her). Denne ble det nok litt høy OG på (måle selvsagt ikke) ettersom vekten fra CO viste seg å være søppel. Denne satte jeg i kjøleskapet i går kveld, og i morges skulle jeg helle av vørteren og lage en ny starter som jeg tenke å bruke i morgen kveld.
Da jeg tok ut starteren i dag morges var det full aktivitet der. Det var umulig å helle av noe klar vørter. Jeg prøvde å helle av halvparten så det lille av bunnfelt gjær fremdeles var i kolben. Tilsatte litt ny vørter og satte denne på magnetrøreren.

Hva bør jeg gjøre i morgen?
Skippe brygging i morgen?
Brygger i morgen og pitcher på søndag?
Brygger i morgen og pitcher hele starteren?

Noen grep jeg kan gjøre i kveld for å få bedre gjær?

Endre

Jeg har sett det anbefalt at man pitcher hele starteren 16-24 timer etter at man har satt den, selvfølgelig uten dekantering. Da er gjærveksten på maks og gjæra er på sitt sprekeste. Den har ikke brukt "krefter" på å spise opp sukkeret i starteren. Skulle tro dette gjelder ikke minst hvis du har høy OG i starteren, da slipper gjæra å bli svekket av en høy alkoholprosent. Det skal ikke gi usmak hvis starteren er under 5% av batchen.  Jeg har gjort dette med wlp 800 og kan ikke si at jeg merket noe oksydert smak på ølet. Men jeg må ærlig innrømme at jeg normalt dekanterer av en starter.

Jeg har også lurt på om ikke for tidlig  dekantering av en starter som, går i steg, gir dyrking av bare de mer flokkulente delene av gjærstammen og at man derfor til slutt sitter igjen med en gjær som har noe mindre evne til å gjære ølet godt ut. Men to generasjoner er vel neppe nok til å gjøre den store forskjellen?

mvh

Bårdd

Tilbake
Topp