Hei.
Trenger litt tips her ettersom ting ikke har gått helt etter planen.
Skal lage en litt sterk pils så jeg trenger en del gjær i brygget mitt.
Jeg hadde to rør med WLP800. Disse var ikke så fersk som jeg trodde så jeg bestemte meg for å prøve på en to trinns starter.
Selvsagt kom jeg sent i gang i tillegg.
Onsdag kveld laget jeg en starter på nesten 2 liter(kolben begrenser her). Denne ble det nok litt høy OG på (måle selvsagt ikke) ettersom vekten fra CO viste seg å være søppel. Denne satte jeg i kjøleskapet i går kveld, og i morges skulle jeg helle av vørteren og lage en ny starter som jeg tenke å bruke i morgen kveld.
Da jeg tok ut starteren i dag morges var det full aktivitet der. Det var umulig å helle av noe klar vørter. Jeg prøvde å helle av halvparten så det lille av bunnfelt gjær fremdeles var i kolben. Tilsatte litt ny vørter og satte denne på magnetrøreren.
Hva bør jeg gjøre i morgen?
Skippe brygging i morgen?
Brygger i morgen og pitcher på søndag?
Brygger i morgen og pitcher hele starteren?
Noen grep jeg kan gjøre i kveld for å få bedre gjær?
Endre
Trenger litt tips her ettersom ting ikke har gått helt etter planen.
Skal lage en litt sterk pils så jeg trenger en del gjær i brygget mitt.
Jeg hadde to rør med WLP800. Disse var ikke så fersk som jeg trodde så jeg bestemte meg for å prøve på en to trinns starter.
Selvsagt kom jeg sent i gang i tillegg.
Onsdag kveld laget jeg en starter på nesten 2 liter(kolben begrenser her). Denne ble det nok litt høy OG på (måle selvsagt ikke) ettersom vekten fra CO viste seg å være søppel. Denne satte jeg i kjøleskapet i går kveld, og i morges skulle jeg helle av vørteren og lage en ny starter som jeg tenke å bruke i morgen kveld.
Da jeg tok ut starteren i dag morges var det full aktivitet der. Det var umulig å helle av noe klar vørter. Jeg prøvde å helle av halvparten så det lille av bunnfelt gjær fremdeles var i kolben. Tilsatte litt ny vørter og satte denne på magnetrøreren.
Hva bør jeg gjøre i morgen?
Skippe brygging i morgen?
Brygger i morgen og pitcher på søndag?
Brygger i morgen og pitcher hele starteren?
Noen grep jeg kan gjøre i kveld for å få bedre gjær?
Endre