Lagergjæring

Gard

Sikkert et dumt spørsmål, men har brygget min første lagerøl (juledoppelbock, 18 liter med to rør WLP833, ingen starter) som nå står til gjæring på ca 9 grader i boden. Den har stått siden søndag formiddag og det plopper i gjærlåsen med ca fem minutters mellomrom.
Spørsmålet er: høres dette normalt ut og hvordan ser en lagergjæring ut i forhold til en alegjæring. (Ingen gjær på toppen ennå, men jeg regner med at det er normalt?

Ikke noe dumt spørsmål ;) Det høres ganske så normalt ut. I bunnen av gjæringskaret ser du sikkert en del trub, og sannsynligvis ser du også sprekker i dette laget. Dette er typisk. Gjæringen kan fungere som normalt selv om det ikke plopper så mye i gjærlåsen. Er usikker om du har nok gjær, men det burde gå bra likevel. Lykke til!

Synes det høres ganske normalt ut, men synes du har vært litt snau med gjæren. Vil tro du skulle hatt mellom 3 og 4 rør, eller en god starter til bare 2 rør.
Det finner du ut når FG sjekkes etter fire uker.

Nu går alt så meget bedre.
Kraftig plopping i gjærlåsen hvert trettende sekund og jevn temperatur på glassballongen i uteboden på mellom 8 og 11 grader. Bare det holder seg i tre uker så....

Oppfølging:
Er det normalt at det lukter mer under gjæring av lager enn ale? Må si at det er en relativt heftig og ubestemmelig odør i boden. (Minner om egg.)

I lagerperioden (før flasking) har jeg forstått det slik at brygget kan/bør oppbevares kaldt (4 grader?)
I min utebod nærmer det seg null. Vil det utgjøre noen fare? Har ca tre uker igjen...

Begynner å forberede meg på flasking om et par uker. Lurer i så henseende på  om jeg skal spesielle hensyn for å sikre karbonering.
Lurte på å tilsette en liten mengde tørrgjær (US-05) til karboneringsløsningen av muscovadosukker og vann. I og med at ølet har både høy ABV og har stått (ved flasking) tre uker ved ca 0 grader.
Er det fornuftig/nødvendig/lurt?

Det er ikke nødvendig å tilsette tørrgjær, wlp833 er ikke veldig flokkulkerende, og det skal være nok gjær i suspensjon.

På den annen side. Du gjør ikke noe galt ved å tilsette tørrgjær. Potensielt så kan du øke infeksjonsfaren noe.

Hvorfor muscovadosukker :attevar: Bruk vanlig sukker.

Tilsetter du en annen gjær ved karbonering er det en risiko for at ølet gjærer lengre ut enn du hadde planlagt. Du kan ende opp med mer kullsyre enn beregnet, og som Torga nevner så er det ikke nødvendig. Bruk vanlig sukker ved karbonering, og la flaskene stå i romtemperatur.

Ok. Takk for gode råd.

Bruker muscovadosukker i mørkt øl fordi jeg har prøvd ulike varianter før og synes det gir en liten ekstra smaksopplevelse. Karbonering sv stout med melasse for eksempel gir en litt annen og bedre smak enn hvitt sukker.

Tilbake
Topp