mårt1
Norbrygg-medlem
Hei, skikkelig nybegynner her. Har nettopp satt min andre batch med ekstraktøl. Det ble en St. Peters Golden Ale fra bryggselv.no. Jeg var i utgangspunktet ute etter Bavaria Lager-settet deres, men det var utsolgt. Fikk tips om at jeg kunne brygge Golden Ale-settet som en lager ved å benytte lager-gjær. Så da ble det slik. Brygget i går med to pakker W-34/70, lot det stå på kjøkkenet i natt (19-20 grader) og satte det ned i kjelleren i morges. Der er det 11-12 grader og ganske stabilt om dagen. Dunken gjærer fint, rehydrerte gjæren før jeg hadde den i i går kveld.
Jeg leser om første og andreganggjæring når det gjelder lager. Jeg hadde tenkt å gjøre det litt enklere og karbonere med 6 gram sukker pr liter og tappe på flasker når gjæringen er ferdig, og deretter lagre så kaldt som mulig i 3-4 uker (evt. lenger).
Kan det blli brukbar lager ut av en slik metode? Er det noe jeg bør gjøre annerledes?
Jeg leser om første og andreganggjæring når det gjelder lager. Jeg hadde tenkt å gjøre det litt enklere og karbonere med 6 gram sukker pr liter og tappe på flasker når gjæringen er ferdig, og deretter lagre så kaldt som mulig i 3-4 uker (evt. lenger).
Kan det blli brukbar lager ut av en slik metode? Er det noe jeg bør gjøre annerledes?