Lager-spørsmål fra fersk brygger

JM

Hei! Nyfrelst hjemmebrygger og nytt forummedlem her. Har brygget to batcher med Bragepilsen/Norsk Pils, og har noen spørsmål om hva jeg burde gjøre.
Pilsen har stått 4 uker til primærgjæring i krypkjeller på 9,5-10,5 grader.
Bør jeg stikke om til nytt gjæringsfat for 4 nye uker sekundærgjæring, eller kan jeg flaske og karbonere den nå?
Bør jeg sette den noen dager på varmere temp for diacetyl-rest først?

Hva tror dere forresten om å bruke en malingsrører på en drill for å lufte vørter før gjæring? Ser det er mye forskjellige løsninger som er i bruk rundt omkring...

Sjekk SG over flere dager for å sjekke om den er ferdig utgjæra. Er den det, vil ikke en diacetylrast ha noe for seg. Den skal tas før gjæring er over, typisk 3/4 ut i gjæringsforløpet.

Jeg bruker malingsblander. Funker fint for meg.

Sekundærgjæring kan du uansett droppe. Jeg tror ingen her inne praktiserer det.

Lykke til :)

Takk for svar! Høres ut som det blir flasking snart da  :) Hvor mange gram sukker per liter bør man tilsette ved flaskekarbonering av pils? Ble litt lite fart med 4g/l som vi prøvde sist...

Standard er jo 6 g/l. Jeg synes personlig at dette blir for mye, men her må man nok prøve seg fram etter smak og behag og ølstil. Noter til neste gang hvor mye sukker du bruker osv, så kan du sammenligne.
Jeg bruker denne kalkisen: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html
Jeg forsøker å holde meg under 2 volumes CO2.

Legg merke til at Beer temp at bottling egentlig betyr "ølets makstemp under gjæring", og ikke hvilken temp ølet har når du flasker det.

Enig med forrige taler om at 6 g kan bli mye og forstyrrende i mange ale-typer. Derimot synes jeg et klart kullsyrepreg er nødvendig i en god pils, som også er en av få øltyper jeg synes er best skikkelig kald. 6 g pr. liter vil vel gi ca 2,5 vol CO2 for kaldt gjærede lagerøl, perfekt etter min mening.

MEN: her er det kun personlige preferanser og ingen fasit å gå etter.

Vi flasket to batcher i helga, en Sierra Nevada klone, og en IPA. Begge ble karbonert med 6g/l, blir jo spennende å se hvordan de blir.

Pilsen vil jo sannsynligvis trenge litt mer CO2 enn disse to så da blir det nok 6g/l i pilsen. Har to batcher stående av den så kan jo prøve å karbonere med to forskjellige mengder...

Tilbake
Topp