lager øl står på fg 1010

har en lager øl som nå har stått 3 uker på 9 grader og har hevet tempraturen det siste døgnet til 14 grader og fg står på 1010 den har sluttet å lage lyd i gjærlåsen tror dere den kan være ferdig da hva mener dere

Det tryggeste er å måle med noen dagers mellomrom men det har jeg aldri gjort. Tapper "blindt" på 14 dager for ale og 3 uker for lagerøl.

kan jeg bruke klar urt når brygget er ferdig for å få klarning på det eller noen som har en hjelpende hånd på hvordan jeg kan gjøre det. tenkte e sku dra å kjøp klarnings middel men kan æ bruk klar urt:)

Nei klar urt kan du kun bruke i kokekjelen. Hvis du vil klarne ølet på gjæringskaret før tapping hjelper det mye å sette det kaldt (ned mot 0C) et par døgn. Og eller bruke Isinglass, som er et klarningsmiddel som egner seg etter gjæring.

Du kan også bruke gelatin fra butikken. Ikke like effektivt som isinglass men lettere å skaffe.

Da vil du ha den uten farge og smak. Så kan du Google prosedyren.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

en ting til æ glemte å spør etter sist æ laga denne typen så hva de ikke nokka gjær i flaskenebunene og den smakte ikke godt kan det være smart å la litt være igjen på flaskene elelr har dette noe å si

Hvis ølet ikke smaker godt er det garantert ikke fordi det IKKE er bunnfall i flaskene.

Haha. Den var ny. Det er vel en del sukker i det, så antagelig vil gjæringen ta seg opp igjen og ølet vil bli mer uklart :)

hehe glem det derre off :roedme: sist æ hadde laga sån så hva det ikke mye bunnfall og syns ølet hva veldi søtt det hva det æ meinte me siste meldinga.

ølet har iallefall stått i 3 uker på lav varme og dit tappes det over

takk for all hjelp:):)

Tilbake
Topp