Lager med granskuddsirup.

Ofte tenkt på at granskuddsirup er noe det kunne være interessant å bruke i ølbrygging. Nå la jeg merke til at skuddene på grana utenfor huset var klare for innhøsting.
Så da satte jeg i gang.

Først plukket jeg ca. 4l med granskudd. Som jeg puttet i en kjele. Slik ser forøvrig granskuddene ut:
Granskudd.JPG-for-web-normal.jpg

Så hadde jeg vann i kjele. Slik at det nådde så vidt opp til toppen av granskuddene:
20130604_174606_zps8a03d1ce.jpg

Når skuddene hadde kokt i en drøy haltime. Silte og presset jeg ut de kokte granbarene fra vesken:
20130604_181744_zpsd70d6de1.jpg

Den vesken som ble igjen. Kokte jeg under opprøring i ca. 1time. Til vannet var fordampet:
20130604_183356_zps007dd275.jpg

Når vannet var fordampet. Satt jeg igjen med denne sirupen. Den var utrolig sur denne sirupen. Men overraskende var den ikke videre bitter.
Jeg ser for meg dette som å gi litt smak sammen med humlen. Selv om jeg ikke satt igjen med mye etter å ha kokt tilsammen 4l granskudd. Satt jeg igjen med litt lite sirup.
Men denne var så smakfull. At jeg er redd den vil bære for mye preg av ølsmeken:
20130604_185219_zpseadf9134.jpg

Nå satt jeg igjen med denne granskuddsirupen. Da var det å begynne med den vanlige bryggingen. Den er nok ganske selvforklarende for de som vanker her.
1332142e-5bd0-4e00-b9cf-70c2b3419fa2_zps62ba1551.jpg

Men oppi gryta der sirupen lå. Gikk det:
* 1kg brew enhancher (50 %spraymalt og 50% druesukker)
* 420gr. Moss maltekstrakt 
1X Brewmart Danish style ølsett (1,8kg sett. bestående av maltekstrakt og humle).

Når dette hadde kokt noen minutter sammen med litt vann. Helte jeg det i gjæringskaret og etterfylle det med kaldt vann til 23l.
Så ble gjæren ble tilsatt. Lokket lagt på og gjærlåsen ble fylt med en blanding av vann og Star-San.

Så det skal bli spennende å se hvilken påvirkningen granbarskuddene har på smaken. Det er utrolige mengder av dem akkurat nå. Men hvis noen vil
prøve seg på det samme. Må man være raske. Det er ikke lenge til de skuddene ikke er skudd lenger. Men bitter granbar.

Tilbake
Topp