Lage "kunstig" kullsyre / co2 på fat i romtemperatur??

petes

Hei bryggere.

Har brygget noen ganger nå, og satt brygget over på corneliusfat med litt sukkerlake for å danne naturlig kullsyre.

Imidlertid er jeg litt lei grumsete øl og slikt, så jeg tenkte å lage "kunstig" kullsyre.
Da er vel spørsmålet om prosessen rundt det.
Jeg har vanligvis brygget, gjæret og så latt corneliusfatene står i romtemperatur i månedsvis for å bli helt ferdig i sin smaksutvikling.
Men synes å lese her inne at man setter fatene kjølig dager etter at man har tappet over til fat??
Har forresten ikke noen kjøleskap eller kjølig sted med jevn lav temperatur tilgjengelig (har kun romtemperatur) - Er kjølighet et krav for å lage "kunstig" kullsyre?

Noen tips evt fremgangsmåter fra de som vet??

Hei,
kanskje litt begrepsforvirring. Det er ikke snakk om kunstig kullsyre, men kunstig karbonering, altså å tilsette CO2-gass, istedet for å la gjæren produsere dette ved å tilsette ekstra sukker (helst i lake) når ølet skal på flaske eller fat (naturlig karbonering).

CO2 opptas lettere i kjølig øl, så det vil ta kortere tid om du setter corneliusfatet kjølig når du skal trykksette det med CO2.
Da temperatur også gjør at ting utvider seg, vil det si at du må tilsette høyere trykk for å oppnå samme mengde CO2 i ølet ved høyere temperatur.

Er dere medlemmer av Norbrygg, får dere tilgang til en flott artikkel om dette her.

Ølet bør optimalt stå i 10-12 grader (ales), og lavere for lagertyper gjerne ned mot 0 grader den første måneden, for så å heve den opp noe.
Ved høyere temperaturer, kan det oksidere fortere, og komme frem andre karakteristikker som man gjerne ikke vil ha.

Er medlem og leser artikkelen du linket nå.
Takk skal du ha. Ser at jeg har "litt"(dvs veldig mye) å lære :D
Morten

har jeg misforstått riktig:
etter at ølet tappes på fat fra gjæringsbøtte (etter ca. 14 dager) så kan ølet settes til kjøling i serveringstemperatur (i mitt tilfelle kjellertemperatur ca 8 grader) og tilkobles CO2 med en gang?
slik at man korter ned tiden fra bryggedag til serveringsdag med 1-2 uker fordi man slipper vente på karbonering? eller bør ølet stå til modning i romtemperatur etter tapping på fat før nedkjøling og kunstig karbonering?

Å tilsette CO2 er en fin ting, men det tar også litt tid. Det som skjer når du setter trykk på fatet er at du forstyrrer likevekten av CO2 i ølet og omgivelsene rundt det. Det betyr at ølet sakte men sikkert vil ta opp CO2 til det er i likevekt med omgivelsene igjen, dette kan ta opp til en ukes tid. Slipper man så ut litt trykk av fatet forskyves likevekten den andre veien, slik at ølet vil gi fra seg CO2 til det er i likevekt med omgivelsene igjen, og derfor bli tammere.

Det er imidlertid noen faktorer som påvirker hvor raskt ølet vil ta opp CO2. Temperatur, ned mot 4 °C er gunstig, trykk og overflate mot gassen. Det betyr at hvis du har et kaldt fat, setter på relativt høyt trykk og i tillegg ruller/rister på fatet vil du kunne få ferdig karbonert øl på 10 min, men du risikerer også å få et overkarbonert øl, så vær forsiktig. Hvis du setter fatet på serveringstemeratur med det trykket du ønsker at ølet skal ha er du rimelig sikker på at det blir vellykket.

Tilbake
Topp