Kvar kan eg kjøpe cidergjær?

Jeg har aldri prøvd, men Wyeast sine produkter er jevnt over av glimrende kvalitet, så jeg ville ikke ha nølt med å bruke den.

Maltbua kan kanskje bestille WhiteLabs sin cidergjær, og han leverer i Bergen til tider. Når det gjelder bruk av eplejuice så kan det være lurt å bruke eplejuice som ikke inneholder konserveringsmidler (som kan ta liv av gjæren). Det sier seg selv at eplejuicens kvalitet gjenspeiles i det endelige siderproduktet. Ordentlig eplemost er sikkert best til formålet, men koster også en god del. I tillegg så kan det være viktig å forsikre seg om at juicen ikke inneholder sporer som kan ødelegge for deg. Det kan være nødvendig med oppheting eller kort koking, men må nok tilføye at jeg selv ikke har erfaring med dette.

Søk på forumet etter cider/sider, jeg mener at noen tidligere har lagt ut en link til en engelsk nettside der det står mye om ciderlaging.

Eg har søkt litt rundt på forumet her, men er forvirra om noen ting.

1. Korleis skal eg bruke gjæren? Blande den rett inn i 25 liters dunken med eplejuice eller bruke gjærstart (Og i såfall, korleis gjer ein dette?)
2. Skal ein blande sukker og/eller vatn i juicen?
3. Kor lenge skal den stå i dunken og gjære?
4. Skal eg blande sukker i cideren menst den gjærer?
5. Skal eg bruke gjærstopp når cideren er ferdiggjæret?
6. Korleis får eg kullsyre i cideren?

Det er sikkert heilt banale spørsmål, men eg kan nesten ingenting om dette. Det er mitt første brygg  :kool:

Du må passe på at den juicen du bruker, ikke er tilsatt konserveringsmidler, type kaliumsorbat eller lignende. Det vil svekke eller ta knekken på gjæren. Jeg har god erfaring med Lerums helt vanlige eplejuice op halvanneliterskartonger.

Når det gjelder gjær, har jeg gått over til helt vanlig alegjær (jeg bruker WYeast 1028), og er svært fornøyd med resultatet av det.

Tusen takk :ilike:

Eg meiner eg har lest noen plasser at det går ann å bruke gjæren fleire gongar... Men korleis fungerer det?

Det gjør man i sin enkleste form ved at man etter å ha stukket om drikken til flasker, tar et desinfisert desilitermål og tar en viss mengde gjærslurry over til neste gjæringsbøtte. En desiliter eller to per 20 liter, avhengig av hva man liker. Gjenbruker man gjær på denne måten, er det ekstra viktig å tilsette bra med oksygen, siden gjæren allerede er sliten etter første gangs gjæring.

Ikke bruk hele gjærkaka, du trenger en viss grad av formering i brygget for å få riktig smak.

Tilbake
Topp