Kullsyre på flasker

Jeg har tappet 22liter øl på glassflasker (mørke CB og Hansaflasker) og har satt 2 kasser i et rom som holder ca 18 grader.
Jeg tilsatte sukkeret ved flaskingen ved å koke opp 150gram sukker i litt vann som jeg rørte ut i ølen min.

Hvor lenge skal det stå slik før jeg kan forvente at kulllsyren magisk blir laget.
Bør jeg forandre temperaturen etter en uke og når bør jeg sette ølet inn i et kjøleskap?

Det bør ta circa en uke, litt avhengig av hvor lenge ølet har stått i gjæringskaret og hvor sterkt ølet er. Ha det stående en uke, og prøv evt en flaske da. Hvis det er nok kullsyre så kan flaskene kaldlagres for klarere øl og modning. Hvis det ikke er nok kullsyre, la stå noen dager til og ta stikkprøver etter behov. ;)

Eduard skrev:
Det bør ta circa en uke, litt avhengig av hvor lenge ølet har stått i gjæringskaret og hvor sterkt ølet er. Ha det stående en uke, og prøv evt en flaske da. Hvis det er nok kullsyre så kan flaskene kaldlagres for klarere øl og modning. Hvis det ikke er nok kullsyre, la stå noen dager til og ta stikkprøver etter behov. ;)

Vil undergjæret øl bruke lenger tid på karbonering eller jobber den like raskt ved romtemperatur som overgjær (ser ikke noe særlig forskjell i starterne iallefall). Den får jo en uke lenger på gjæringskaret, så det vil vel ta litt lenger tid bare pga det.

I og for seg forventer jeg ikke stor forskjell her, egentlig, spesielt dersom ølet ikke har ligget spesielt lenge i gjæringskaret ( f eks over en måned). Det er mest trial and error, og lite kan gå galt ved å teste en flaske innimellom.

Tilbake
Topp