Krystallsoda og avleiringer

DavidJ

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har testet krystallsoda til flaskevask nå ved å la enn bråte flasker ligge i krystallsoda.
Først så de fine ut, men selv om jeg skylte dem grundig etterpå ser jeg at det har lagt seg et ørtynt hvitt belegg noen steder.
Er det skummelt å tappe øl på disse, evt noen som har noen tips til å unngå det?

Jeg bruker kun resirkulering av egne flasker hjemmebrygg/kjøpeøl, bruker aldri flasker fra ukjent kilde, så det virker unødvendig med kaustisk soda og andre skumle stoffer jeg ser er populært på plastflasker.

Krystallsoda gir samme effekt som overdreven bruk av maskinoppvaskmiddel på glasstøy.
Varmt sterkt edikkvann løsner opp skjoldene, også må de skylles etterpå.

Eller så ser slitte flasker helt nydelige ut etter polering på utsiden med glansemiddel (etter korking, men før etiketter)... Litt jobb, men verdt det...

Takk for svar folkens,
Regner med at jeg bare bør skylle dem godt gjentatte ganger til de slutter å ha dette belegget etter tørking da. Synd, for bortsett fra dette virket det som en mer effektiv måte å vaske flasker på enn jeg har gjort før.
Har gode erfaringer med å bruke PBW på samme måte og, men det er jo to forskjellige verdener når det kommer til pris.

Tilbake
Topp