Kraftig gjæring

Hei til forumet!
Ved siste brygging fikk jeg en veldig kraftig gjæring. Jeg var nødt til å lå gjæringkaret stå med lokket litt "oppe" et par dager ellers gikk gjærlåsen tett.
Jeg brygget lager og lurer på om temperaturen på vørter kunne ha vært for høy.
Hvor mye har dette å si, hva er idell temperatur når vi tapper i gjæringskaret? ( mener / tror temperaturen var ca 22 grader på vørteren)
Gjæringen skjedde ved romtemperatur på ca 10 grader.
Ølet har hå stått på fat ca 2 uker, er veldig uklart og har en rar smak og lukt.
Lukten kunne jeg kjenne da jeg tappet fra gjæringskar til fat. Så jeg mener smak og lukt kom under gjæringen.

Gjæren er Wyeast 2001 Pilsner Urquell og tatt rett fra pakken ( Ingen Gjærstarter )

Noen som har meninger?

Hei

Vil dette si at du tilsatte gjær ved 22 grader?
I så fall er det nok litt varmt. Det er mulig å tilsette gjæren ved høye temperaturer for å få en rask start på gjæringen,
men da er en avhengig av at temperaturen synker før gjæringen er skikkelig igang.
Det ideelle er nok å begynne rett under ønsket gjæringstemp. Det kan ta litt lengre tid, men du slipper de uønskete smakene.

Forøvrig tror jeg du bruker litt lite gjær (uten at jeg egentlig vet hvor mye og sterk øl du brygget).

Til 20 liter lager med OG1050 trenger du ca 4 pakker gjær, eller en god starter.

urquell er gjæret ved å kjøle ned vørter til ca 4 °C, ha i gjær og heve den sakte til 9 grader over flere dager. Hvis du startet gjæringen ved 20 °C kan det hende at gjæraktiviteten har vært så høy at temperaturen ikke har droppet før primærgjæringen din har vært over. gjæring generer varme. jeg bruker en måleprobe teipet til utsiden av gjæringskaret , med isolasjon utvendig.

Hei igjen

Tappet øl fra fatet i dag.
Det virker som det er gjær som ikke binder seg, men blander seg med ølet.
Vanligvis produseres det litt kullsyre under lagring på fat. Her er ølet dødt og uklart.

Asbjørn

Asbjørn skrev:
Hei igjen

Tappet øl fra fatet i dag.
Det virker som det er gjær som ikke binder seg, men blander seg med ølet.
Vanligvis produseres det litt kullsyre under lagring på fat. Her er ølet dødt og uklart.

Asbjørn
Er du sikker på at fatet er tett? Hr du karbonert med sukker eller presset inn kullsyre?

Om en karbonerer naturlig er det viktig å se til at fatet er skikkelig tett. Det kan hjelpe å tilsette litt trykk bare for å være på den sikre siden.
Jeg har ikke brukt Gjæren tidligere, men jeg vil tro den legger seg om du gir den litt tid.
Det er jo også slik at de første ølene du tapper av fatet nødvendigvis får med seg gjæren som er bunnfelt, siden stigrøret når helt til bunns.

Takker for svar!
Jeg har bestandig tappet ølet fra gjæringskaret over til fat like før at det blir slutt på gjæringen. ( Ca 1-2 blopp i minuttet)
Så har ølet stått lagret uten kullsyre.
Ca 1 uke før smak, tilsetter jeg kunstig kullsyre som presses inn i ølet i løpet av uken.
Har gått fint før.
Nei, jeg minstenker nok skivebom angående temperatur.
Er det noen som vet noe om følgende med høy temperatur?

Asbjørn

Det er en del følger ved høy temp på gjæring, men de har ikke så mye med kullsyre å gjøre (mer med smak).
Det vil si, jo kaldere ølet er jo mer CO₂ vil det kunne ta til seg før det mettes.
Men uansett hvor kaldt det står vil det være for lite. Du må altså tilsette mer.
Enten ved å gjære under trykk, altså ved naturlig karbonering (tilsette sukker i fatet eller flasker).
Eller ved å presse inn kullsyre ved hjelp av en CO₂ tank. Jo kaldere Ølet er, desto mindre trykk skal til for å presse inn nok kullsyre.
Om ølet er helt flatt, tyder det nok på en lekasje.

sitter å tenker at du har en infeksjon. Vill gjær har en dårlig eller ikke til stede flokkulering, den kan også ta livet av den gjæren du pitchet.
Slik jeg har forstått infeksjoner så vil de komme tydeligere å tydeligere frem i smaken jo lengre tid det går.
Jeg pitcher altid litt over tempen jeg skal gjære på, er ikke helt sikker på det med tempraturen på pitchingen. Må stikke nesen ned i boken min å lese gjennom den biten på nytt tror jeg :)

Tilbake
Topp