Korkeproblem eller?

Bernts

Norbrygg-medlem
Jeg flasket en batch for en uke siden, som nå står til karbonering i stuen ;D
Siden jeg ikke hadde annet så brukte jeg korker fra europris, de ble vasket og desinfisert med Star-san før flasking.
Men da jeg var innom en vin butikk i dag så la jeg merke til at de korkene de solgte der var av en helt annen kvalitet. europris sine korker ser ut som at har et slags "skumlag" under korken, mens de jeg kjøpte i dag er av typen som finnes på vanlige ølflasker(plast pakning)..
Da er spørsmålet: bør jeg bytte korkene til den typen av bedre kvalitet? eller vil en ukes karbonering da gå i vasken.
Og kan jeg risikere at europris korkene slipper inn luft?

Hadde vært kjekt med noen erfaringer rundt dette...

Har sjølv brukt den korketypen der, og alle flasker eg har korka med den typen har vert tett. Så lenge dei er desinfiserte så går det nokk bra. Men eg har begynt å bruke bedre korker (med plastpakning) i etterkant. Det var fordi dei med plastpakning tåler koking. Og eg synes koking er ein grei måte og desinfisere dei på.

RDWHAHW :biersmile:

Så da antar jeg at jeg ikke bør bytte korker på flaskene, men styre unna denne typen i fremtiden?

Oddvar Demmo skrev:
Noen erfarte at de ikke var tette og slapp ut CO₂
det har faktisk skjedd med dyrere typer også... selv om det da sannsynligvis skyldes utstyret til å korke med, eller i mitt tillfelle.... operatøren :)

Har flasket ca 1400 flasker med europriskorker og alle har vært tette, bruker dog bordmodell korkeapparat. Hveteølet er best fersk så tror ikke du får noe problemer.

Bernts skrev:
Så da antar jeg at jeg ikke bør bytte korker på flaskene, men styre unna denne typen i fremtiden?

Ja, men jeg ville skjekket noen flasker siden dette har vert et tema/oppe her.
Siden noen her har falsket mer enn 1000 flasker uten problem så må de ihvertfall ikke lekke :)

magne1972 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Noen erfarte at de ikke var tette og slapp ut CO₂
det har faktisk skjedd med dyrere typer også... selv om det da sannsynligvis skyldes utstyret til å korke med, eller i mitt tillfelle.... operatøren :)

Med de erfaringer jeg har idag ville jeg ikke flasket m.m. jeg har bordmodellen.  :)

Jeg korket også med Europris modellen for noen år tilbake og hadde mange problemer med utette korker og også flasketopper som sprakk. Dette gjaldt hovedsakelig når jeg korket 0,33 flasker (brune Ringnes flasker). Det var aldri noe problem å korke 1/2 liters flasker ifra f, eks Nøgne Ø. Etter at jeg kjøpte bordmodellen har jeg ikke hatt problemer med noen korker eller flasker....

Tilbake
Topp