Konsekvenser av temperaturfall?

ErikHH

Norbrygg-medlem
Mandag brygget jeg et juleøl med OG 1.082. Satte til gjæring i to spann, et med Lallemand Nottingham og et med WLP007, for å lære meg litt forskjell på gjærtyper. Temp ca. 19 grader, uten annen regulering enn temperaturen i huset.

På onsdag dro vi på påskeferie, da hadde det boblet friskt i begge gjærlåsene i over et døgn. Men så har noen slått av varmen i huset da vi dro, så da vi kom tilbake i dag var temperaturen i rommet 13,5 grader. Varmen er på igjen, og jeg går for en litt langsom oppvarming tilbake til 19 grader.

SG på Lallemand var 1.024, WLP007 var på 1.027. FG skal være 1.022-1.027, så de har nok fått utgjæret seg i stor grad. Da blir det kanskje vanskelig ved flasking å se om gjæren har gått i dvale nå, eller om den jobber videre, hvis de allerede har nådd FG?

Vil dette temperaturfallet få konsekvenser? Eller er 13,5 grader innafor det disse gjærtypene tåler uten å gå helt i dvale? Burde jeg tilsatt mer gjær?

Sist redigert:
Lurer litt på det samme selv, da det samme skjedde meg bortsett fra et temp. droppen bare var på et par grader
så det kan vel ikke helt sammenlignes
Australsk IPA med US-05 hvor utgjæringen "bare" var på 75%
Luktet og smakte ellers som det skal, så kan vel ikke klage
tror like gjerne det kan skyldes 50% Coopers ekstrakt som jeg ikke har brukt på en tid

Sist redigert:
Vil dette temperaturfallet få konsekvenser? Eller er 13,5 grader innafor det disse gjærtypene tåler uten å gå helt i dvale?
Om gjæringsbeholderne er av litt størrelse tar det litt tid før de ble så kalde + at gjæren når dere dro sikker hadde begynt å generere "egenvarme" (exotermisk) så temp. i beholderne da gikk sikkert opp til 22 grader, med 19ºC og fallende i rommet. Gjæret nok greit ut selv om temp. på slutten gikk ned i stedet for opp. Om du er i tvil kan du varme de opp til... tja. 21ºC og virvle opp gjæren. Det kan hende at den vil droppe 1 eller 2 SG om de finner mere enkle sukkertyper og føler seg sprek. Juleøl så du har sikkert en god del kompliserte sukkerarter i vørteren.

Takk for svar. Dunkene er bare på 13 liter, men det tok nok timer/dager før tempen falt ned til 13,5. Har ikke så lang erfaring med brygging (batch 17), så lurer på om gjæren blir forhindret fra "oppryddingen" den gjør etter utgjæringen. Antar at karboneringen går bra, med tilførsel av nytt sukker.

Blir vanskeligere for den å overlevere + å jobbe. Alkoholen gjør miljøet giftig for gjæren, og et kaldt miljø hjelper ikke. På slutten vil 20ºC fungere bedre enn 13, men om det er nok noe du klarer å smake er en litt annen sak. Kullsyre får du uansett. 13ºC er ingenting, tenk på de som kjører "cold crash" da står ølen kaldt (under 8 grader, om man kan) i en til 2 dager for å klarne, før man så tapper den på flaske. Du vil likevel ha aktive gjærceller i vørteren klar til å kaste seg over nytt sukker.

Tilbake
Topp