Gahr skrev:-Enkelt å fylle fat og flasker rett fra tanken.
Leif RBE skrev:Gahr skrev:-Enkelt å fylle fat og flasker rett fra tanken.
Tell me more
Altså, idag overfører jeg først ferdig gjæret øl over til en 60L Speideldunk som jeg har merket med litermål slik at jeg vet hvor my sukker som skal tilsettes hele batchen. Rører forsiktig ut sukkerlake og så tapper jeg. Dette er både tungt å løfte til fall/tappehøyde og det er et helt steg med desinfisering, flytt og tid som må til.
Ha tenkt tanken om å tilsette sukkeret rett i en konisk rutof-tank som jeg låner av BDKnutsen, men har ikke gjort det av 2 grunner; En antagelse om at det sikkert er rusk eller endel gjær igjen i tanken og at dette havner i flasken under tapping og antagelig er uønsket. Pluss at med tapping direkte fra konen så er det vanskelig å se hvor mye sukker som skal tilsettes batchen for naturlig karbonering.
Hvordan gjør du det Gahr ?
Trond.A skrev:Det finnes koniske gjærtanker i plast på markedet, er det noen som har testet de?
Stein skrev:Trond.A skrev:Det finnes koniske gjærtanker i plast på markedet, er det noen som har testet de?
Jeg har god erfaring med konisk gjæringstank i plast. Reinholdet er kanskje noe mer utfordrende enn på en rustfri tank, men ikke mer enn en annen gjæringstank i plast.
Det er imidlertid lett å lage en "reodorløsning" for å kontrollere gjæringstemperaturen fra 10-12 grader og oppover på disse tankene.
Jeg har surret en plastslange tett rundt tanken som en slags "kjølekappe" på utsiden, og isolert det hele med et liggeunderlag. Slangen er koblet til kaldtvannet som styres av en magnetventil. Magnetventilen styres igjen et PT100-element i tanken via en PID. PID'en fungerer kun som en termostat / releutgang og er satt opp med 0,3 grader dødbånd. (hysterese?) Gir stålkontroll på gjæringa, men det kreves jo at kaldtvannet ikke blir for varmt, og gjæring av en lager er ikke særlig gunstig på sommeren.
Trond.A skrev:Stein, hvor kjøpte du gjærtanken?