Koking 90 vs 60 min

SSS

Eg skal brygge eit øl basert på oppskrifta Baseline Bitter i Ølbrygging fra hånd til munn (s. 160). I oppskrifta er det MO pale ale, Cara og CaraAmber. Det står der at det heile skal kokast i 90 min, og eg lurar på om det er naudsynt eller om det held med 60? Er det noko av dette som treng 90 min? Er det andre grunnar enn den maissmaken (som eg ikkje hugsar namnet på i farta) til å koke i 90 min?

Ingen stor sak, men skal prøve ei lita gryte for små brygg, så litt mindre som skal fordampe kunne vore praktisk...

Så lenge det ikke er pilsner malt så holder det med 60 min med tanke på DMS. Men da blir det ikke riktig med tanke på bitterheten.

Det sies at du får noe mørkere øl og det blir mer malt "preg" på ølet ved lengere koking.

Hvor mye dette har å si på dette ølet vet jeg ikke.

Jeg har ikke merket at den halvtimen er så viktig. Bare beregn det slik at OG blir riktig. Du vil jo få noe lavere OG med 60 minutter om alt ellers er likt, og altså få et litt svakere øl. Den greie løsningen er å slenge i litt mer basismalt. Bruk denne for å beregne mengde: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/

Tilbake
Topp