Kokeplate vs. Gjennomstrømsvarmer

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Jeg vurderer et tilskudd til bryggerommet (også kalt vaskerommet :) )
For å kutte ned på oppvarmingstiden, har jeg tidligere sett på en Gjennomstrømsvarmer fra Jula. Denne er nå på tilbud til 899,-
Den har ingen tank, og varmer ca 2 liter / min
Noen som har forsøkt dette?
436033.jpg

Har 15kw direkte varmer på badet. Fungerer fint det hvis du har kapasitet på det elektriske anlegget. Erfaring viser at data på slike stemmer ikke helt siden vannet inn er ofte kaldere enn hva de bruker i utregningen på hva du får ut.

Har du tenkt å varme opp meskevannet eller/og til oppvarming etter mesking?
Er det kopper innmat eller rustfri?

Det blir til oppvarming av meske- / skyllevann.
Har hentet ned litt om produktet:

III. Beskrivelse og funksjonsmåte
Apparatet består av et plasthus hvor det er en vanntank, utstyr for automatisk innkobling av varmeelementet, ele- ktrisk bryter (hos modellene med bryter). I vanntanken er det et rørvarmeelement. Vanntankens volum er lite nok til at hele varmeelementet dekkes av vann. Varmeelementet er laget av rustfritt stål. Kaldtvannet varmes opp mens det strømmer gjennom apparatet og dette skjer moment- ant, så du behøver ikke å vente. Dette betyr at det ikke beholdes varmtvann i vanntanken, men at alt varmtvann brukes opp.

Ved hjelp av den elektriske bryteren kan du velge modus avhengig av ønsket arbeidseffekt:

Kun knapp I er påslått – 2500W
Kun knapp II er påslått – 3500W
Begge knappene I+II er påslått – 6000W

Hele PDF finnes her

Høres interessant ut. Gi tilbakemelding dersom du går for en sånn løsning.
Man må jo sikkert justere noe på temperaturen etterpå. Tviler på at du treffer på tempen nøyaktig.

Den skal ikke brukes til varmestyring, kun til oppvarmingshjelp. Dersom den kan levere 2 L/min med 50℃ - 60℃ vil min BeerBrew30 ta resten på betraktelig kortere tid enn i dag :)

Det høyres jo ut til at ein slik dings kan vera eit utgangspunkt for dei som vil laga RIMS. Ser ut til at den utgår frå sortimentet så då er den kanskje ikkje så lett å få tak i.

Jeg så den jeg også.... Sikkert derfor de selger den ut nå.
Samme produkt kommer ikke tilbake, men de sier ingen ting om et eventuelt erstatningsprodukt.
"Produktet har utgått og kommer ikke tilbake i sortimentet. Kontakt kundeservice eller ditt nærmeste varehus for hjelp med å finne et alternativt produkt."

Man justerer temperaturen på vannet ved å strupe gjennomstrømning. Nøyaktig blir det ikke hele tiden med slik oppsett, så denne er vel best egnet til forvarming. Den på 15kw jeg har på badet har justering på effekten så jeg kan ta høyde for kaldere vann inn på vinteren. Legger man i noen kroner så får man kanskje mere nytte av den. Den på 15kw med to effekt batterier kostet ikke mer enn 2-3 tusen og har justeringer så man kan ende opp med rimelig nøyaktig temperatur hver eneste gang. Men det krever 32A kurs..

Forøvrig, når jeg sammenligner min leverandør på direktevarmer så krever den 4,5kw for å kunne levere 1-2 liter. Så effekten på jula sin er mest trolig for dårlig. Kanskje derfor den er utgående. Se på sidene til www.coax.n så finner du flere modeller å sammenligne med.

Var innom Jula på Lørenskog i dag, og de er ihvertfall tomme for denne modellen...
Skal sjekke ut coax. Takk

Tilbake
Topp