Koblingsskjema for bryter til element

Om denne bryteren til varmelementet skal være en form for forsikring bør den nok stå på 240AC biten. Det vil gi deg eg et galvanisk skille mellom nett og element. Sikrer deg for feil både med PID kontrolleren og feil i releet ditt. I allefall hvor jeg har blitt å satt den.

Det ser ut som det kun er tre pinner for strømtilkobling. Den kan vel da ikke bryte begge lederne til elementet slik et man uansett har en strømførende? Og er som det skrives for liten og ikke særlig godt beskyttet ved eventuell berøring inne i skapet.
Vet ikke om det er nødvendig men kommer til å bruke topolte brytere også på 12v når jeg omsider begynner å bygge.

Planen er ikke å ha 2p brudd siden jeg ikke har plass til en 2p bryter som kan bryte 16A. Så da blir det evt å kun bryte signalet til SSR'en.

OK, men du er ikke heeelt sikker pga. ditt SSR kan feile og da tar ting fyr selv om du har den bryteren avslått. Ville bare sikre meg at du ser faren og ikke lagrer oksygenflasken din i kjelen når du ikke bruker den ;)

Det er kun snakk om en liten styringsboks, som får strøm fra en stikkontakt. Så skjer det noe så drar jeg bare ut kontakten. Tanken med bryteren var å kunne kutte strømmen til varmeelementet, uten å måtte ta strømmen til PID eller pumpe ved å dra ut stikkontakten ;)

Tenkte å bruke en slik http://www.ebay.com/itm/Illuminated...t=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item2a4cfce3e4 til pumpen og varmeelementet. Pumpen er 12v så den skal gå greit. Men varmeelementet er på 3kW, noe som blir for mye strøm å bryte for bryteren. Spørsmålet er da om man kan sette bryteren mellom PID og SSR for å kutte signalet til SSR? Det skal jo være 3-32VDC som går ut ifra PID(REX-100). Bør jeg ha en 12V eller 230V bryter da?
Eneste forskjellen på 230 og 12volt varianten er pæra i bryteren. Det er lys i bryteren. Det må samsvare med spenningen du skal bruke den på.

Rex gir ut 12 volt, hvis den er beregnet for ssd, så da er det 12 volt bryteren du skal ha, dersom du skal ha lyset i funksjon. Det er det den tredje pinnen er til (lampa).

Tilbake
Topp