Kobling varmeelement

Jeg har kjøpt meg et varmeelement på ebay og jeg stussa litt på tilkoblinga når jeg fikk det.

Er det noen som har vært borti dette tidligere? Legger ved et bilde. For meg ser det ut som den ene fasen er koblet til det som skal kobles til jord. Men det funker vel ikke på det norske nettet?

Vedlegg

• IMAG0410.jpg
    621,6 KB · Sett: 1.017
Tror muligens jeg ble litt klokere etter å ha målt med multimeteret mitt. Den tilkoblingen jeg trodde var jording (den som står tom rett under der den røde ledningen er koblet til) er ikke koblet til jord. Det er derimot den skruen som står mellom de pinnene som kommer ut av selve elementet.

Vet noen hva den beige greiene i bunnen er, som en av fasene til elementet er koblet til? Er det en sikring?

For meg ser det ut som om det er skruen som er jording og tungene er fase.
Anbefaler uansett at du måler motstand. Mellom gods (gjenger eller selve elementet) skal den være tilnærmet null.
Gjennom elementet skal den være (ca.) R = U[sup]2[/sup]/P.

Ja, målte 23 ohm gjennom elementet noe som stemmer ganske bra med at det er ett 2500W element. Hadde uendelig motstand fra begge tungene til jord, noe som tyder på at jeg skal bruke tungene. Jeg bare stussa på hva den greiene i midten var, da jeg ikke trodde det var noe termostat eller sikring i selve elementet.

Du tror ikke den brune biten bare er der for at de skal ha noe å sette symbolet for jord på, slik at det ikke skal være til å ta feil av liksom?  ;)

Hvis du søker etter tråden som heter USH Brewery, så finner du bilde og forklaring på problemet ditt.. Jeg lurte på det samme da jeg kobla til mitt :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

51a73941-1e48-0720.jpg

Evt så er vel det meste forklart her..

Jeg har to like elementer selv, og er veldig fornøyd..

Tomas

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Så bra at dere fant fram - jeg hadde tenkt å linke til dette selv ;)

Og til info - vi har to slike i vår 70-liters kjele, og de fungerer helt utmerket :)

Odland skrev:
Bygger du nytt anlegg, Einar?

Nja, jeg er lei av å bruke 2kw kokeplate med innebygd temperatur vern som gjør at den skrur seg av hele tiden. Så jeg skal bare montere et varmelement i kokekjelen min. Så det er vel ikke en revolusjonerende endring ;-)

Hei.

Jeg tror ikke du trenger å kutte ledningen til terminal 2 eller modifisere koblingen. Jeg har to slike som jeg har montert og koblet til de to terminalene uten å gjort noen endringer i koblingene. Det kan ikke være en innebygget termostat men muligens bare en termosikkring. Jeg har målt ytelsen på elementene til rundt 2,2KW og ikke 2,5KW som står på nett. Uansett hadde et element ingen problem med å holde 30l vørter i fosskok.

Jeg kjøpte disse: http://www.ebay.co.uk/itm/220379082989

Mvh

Dan Ove

Dan Ove skrev:
Jeg tror ikke du trenger å kutte ledningen til terminal 2 eller modifisere koblingen. Jeg har to slike som jeg har montert og koblet til de to terminalene uten å gjort noen endringer i koblingene. Det kan ikke være en innebygget termostat men muligens bare en termosikkring.

Jeg har ikke sett noe data på hva det er jeg har koblet forbi, men fikk tips her inne fra nordtvedt (i denne tråden) om at han slet med å få kok med dette elementet koblet direkte til de to terminalene. Det koblet ut ved 97 grader, så derved antok han det var en termostat, og han fikk det til å fungere ved å koble forbi denne, så det er det jeg også har gjort.

Men for all del, prøv gjerne først uten å modifisere, og om du sliter med å få eller holde kok, så vet du i hvertfall hvor problemet ligger :)

Det elementet jeg hadde brukte en drøy  halvtime på å nå rullende kok fra 97°C  med 20l i kjelen. hørte at det klikket i termostaten. Forbikoblet termostaten og da tok det 5 min.

Tilbake
Topp