Har to slike sett som skal til pers. Jeg har både BB30A og BB60A tilgjengelig. Har brukt 30'en til skyllevannvarmer.
Det ender vel da kanskje opp med dobbelmesking? Har googlet og lest, men der er en del varierende praksiser. Noen tapper av vørter fra første mesk og tynner ut før man mesker andre del av malten, andre mesker i vørteren uten å gjøre annet enn å skylle opp til man får mengden meskevann man startet med. Vannjustering bør gjøres to ganger antar jeg? Har prøvd meg en gang før på såpass stor og mørk øl, da fikk jeg en ganske dårlig meskeeffektivitet. Skulle hatt 1.095 etter oppskriften og fikk kun 1.082. Justerte ikke vannet den gangen.
Det jeg hadde tenkt hittil var å bruke 40 liter meskevann for 11,2 kilo malt, og så bruker jeg vannjusteringstabellen til Bryggselv og tilfører 4gr/liter kalk og 2gr/liter natron. Vannet på Hareid har jeg målt til pH 7.8 og er ganske standard overflatevann, jeg har dog ingen rapport fra vannverket, men både en porter og en stout jeg har brygget før ble lett syrlige, vil tro at det har med manglende vannjustering å gjøre. Mesker så første maltblandingen i 90 minutter, før jeg varmer til 78 grader, hever silekaret, lar det renne av, tapper 15-20 liter til en gjæringsbøtte og setter til sides, og skyller til jeg så får 40 liter meskevann igjen. Ny vannjustering med samme tilsetninger (?), mesker neste maltblanding i 90 minutter, og skyller til jeg har 35-40 liter, så slår jeg tilbake det jeg samlet først og koker opp. Koker i to timer, og satser på nok avdamping til å få samlet 20 liter x 2.
Alternativt bruker jeg BB30A'en til koking og kjøling og mesker ett sett i slengen i BB60A'en. Da må jeg koke til sammen i fire timer for å få unna begge setta, men jeg får meska det andre maltsettet samtidig som første vørteren står til kok. Har kun spiralkjøler og den rekker ikke ned om jeg har bare ett av disse setta til kok i BB60A'en.
Ved 70% effektivitet skal man få OG på 1.105. Håper jo selvsagt å komme opp mot dette.