Kjøling - motstrømskjøler + kobberkjøler?

GeirH skrev:
Dette var diskutert her :)

Vi kjører også med to parallelle grener - begge med 5 meter 10mm kobberrør fra Biltema, og er fornøyde med ytelsen til vårt bruk... Nå vet jeg ikke hvordan det ville fungert med 1x10 meter, men forsøket til katla viser jo tydelig at 2x25 fot gir raskere nedkjøling enn 1x50 fot...

Der ja! :) Som deg så har jeg også 2 sløyfer, men det har jeg alltid hatt så jeg vet ikke hva resultatet hadde blitt med en lang. :jaha:

Jeg ser at bryggmaker kun(?) selger kjølere som er 3/8", så jeg antar at det er det han har brukt i testen. Med 3/8" og 50' vil man få et betydelig trykkfall, og da vil selvfølgelig to halve kveiler gjøre det mye bedre iom. at det vil strømme mer vann gjennom. Med 1/2" derimot vil trykkfallet bli mye mindre (1/2" rør har 78 56%! større tverrsnitt enn 3/8" rør) og forskjellen blir mye mindre, tror jeg. Litt dumt å dele opp kjøleren hvis forskjellen er veldig liten, men nå har jo bla. Oddvar Demmo gode erfaringer med det, så det kan jo være knallbra også.

Hva er forresten diameteren på røret du bruker i kjøleren din Oddvar?

No les eg vel kanskje postane til Hansenbrygg slik at han ikkje har rom for å ha fleire kjølarar i kjelen han har om han skal få 70 liter vørter  og derfor lurer han på ekstern kjølar a la motstraumskjølar.   Hans kjølar er 1/2" (altså omlag 13 mm i diameter) og 50 fot lang.    I volum utgjer det vel litt over 2 liter.   I praksis kan han då bruka 3 stk  25 fot kjølar (eller litt meir) og framleis ha same volumet i kjelen.

Når det gjeld 3/8" rustfrie kjølarar versus 1/2" kopparkjølarar - så trur eg ikkje det indre tverrsnittet er så forskjellig.  Dei rustfrie røra er 0,2 mm tjukke.  Kopparrøra er ofte ein god del tjukkare.

Dei testane eg gjorde stogga på 20 grader og då hadde vørter 3 gonger fleire varmegrader enn kjølevatnet og eg rørte då kraftig med ei sleiv under kjøling.    Sidan eg har planlagt å testa whirlpoolkjøring/kjøling med ei ny pumpe i kveld - skal eg  testa kjølinga med fleire rustfrie kjølarar heilt ned til 14 grader og leggja ut resultata.

GeirH skrev:
Dette var diskutert her :)

Det stod visst i tråden at det ble brukt 3/8" rør, og:

2 kjølere 25': 10 liter vann ut på 50 sekunder
1 kjøler 50': 10 liter vann ut på 60 sekunder

Det var altså 17% mer vann som til sammen kom ut av de to halve kjølerene. Hvis 17% mer vanngjennomstrømning gir 17% mindre kjøletid ville en kjøling på 8 minutter med 50' ta 6,8 minutter med 2 kjølere. Bryggmaker fikk 6,5 minutter på 2 kjølere med 8 minutter på 1 kjøler. Vannmengden gjennom kjøleren betyr altså veldig mye. Det er nok det du har opplevd også Oddvar, at flere kjølere gir mindre trykkfall, større vanngjennomstrømning og derfor kortere kjøling. Som jeg nevnte er trykkfallet mye mindre på 1/2" rør enn 3/8" rør, så jeg vet ikke hva forskjellen vil bli med å dele den opp. Kanskje det er noen som kan litt om mer om vann, hydraulikk e.l her inne som kan gi et svar på det :)

Jeg håper ikke at jeg virker kverulerende her, det er absolutt ikke meningen. Jeg ble nylig anklaget for å være både det ene så det kan godt hende at jeg blir oppfattet helt anderledes enn tiltenkt :)

Edit: rettet opp en liten gjeng med feil i tallene..

katla skrev:
Når det gjeld 3/8" rustfrie kjølarar versus 1/2" kopparkjølarar - så trur eg ikkje det indre tverrsnittet er så forskjellig.  Dei rustfrie røra er 0,2 mm tjukke.  Kopparrøra er ofte ein god del tjukkare.

Jammen meg var det en feil. 56% forskjell i tverrsnittet fikk jeg nå, men det er for samme type rør og for ytre diameter. Med indre diameter blir det enda litt mindre, men poenget er at litt større diameter gir ganske mye større vanngjennomstrømning. :)

Bjarte H skrev:
Jeg håper ikke at jeg virker kverulerende her, det er absolutt ikke meningen. Jeg ble nylig anklaget for å være både det ene så det kan godt hende at jeg blir oppfattet helt anderledes enn tiltenkt :)

Nylig ? ikke fra meg, jeg tar alt som saklig diskusjon inntill det står klar å tydelig kverrulant, HK :) ,etc.
Men jeg mener dere som foretrekker 1 sløyfe tar feil, mange korte er best men verre å bygge.

Oddvar Demmo skrev:
Nylig ? ikke fra meg, jeg tar alt som saklig diskusjon inntill det står klar å tydelig kverrulant, HK :) ,etc.
Men jeg mener dere som foretrekker 1 sløyfe tar feil, mange korte er best men verre å bygge.

Ikke nylig og ikke av deg :) Som du sier så vil det nok uansett lønne seg å dele den opp. Om det ikke hjelper like mye som med tynnere rør så hjelper det helt sikkert :)

Bjarte H skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Ikke nylig og ikke av deg :) Som du sier så vil det nok uansett lønne seg å dele den opp. Om det ikke hjelper like mye som med tynnere rør så hjelper det helt sikkert :)
En faktor som spiller en betydelig rolle er temperaturforskjellen mellom kjølemediet og vørteren.... og uansett vill den være større i kortere sløyfer.
Dette gjelder da spesielt ved slutten av kjølingen når vørteren begyner å nærme seg 15-20 grader vill flere korte sløyfer være mye mer effektive enn en lang.

2 stk rustfrie 25 fots kjølarar brukar med 8 grader kjølevatn og 14 liter i sekundet gjennom kjølar: 13 minutt på 25 liter til 14 grader.  Whilrpool med pumpe.  Det skulle då tyda at det tar ca. 36 minutt på 70 liter.

Og 3 rustfrie kjølar av same storleik (3/8" / 25 fot) brukte 10 minutt og 52 sekund på å nå 14 grader og reknar ein det om til 70 liter skulle det bety at det ville ta under 31 minutt. 

For ordens skuld: eg har testa med vatn - ikkje vørter - om det skulle spela noko rolle.    I tillegg er kjelen ikkje isolert og det er ikkje lokk på under kjølinga.

Vil ikke kjøletiden være litt eksponensiell i forhold til mengde?

Nå har jeg bestilt en motstrømskjøler i kobber fra morebeer, planen er å koble denne på whirlpoolpumpen og bare la den sirkulere mens den kjøler ned sammen med imersion-kjøleren. Når tempen ikke faller så fort lenger, etter kanskje 10 minutter, så senker jeg motstrømskjøleren i en kasse med isbiter og vann for å ta den treigeste delen av kjøletiden fra 40 grader og nedover. Skal bli spennende å se, og håper jeg ikke får flere brygg med infeksjon av villgjær, selv om jeg brygger litt i overkant av det utstyret er dimensjonert for :)

Motstrømskjøleren er på vei, men brygget en kølnerøl i dag på fersk gjær (800mrd celler dyrket opp fra 1 rør med ca. 800 mill celler ifht viability).

Jeg laget en kveil av 2 meter 15mm kobberrø som jeg festet gardenakoblinger på. Det tok 35 minutter å nå 20 grader, og ca. 48 minutter å nå 14,7 grader - jeg nøyet meg med det. Med forkjøing reduserte jeg kjøletiden med ca. 10-12 minutter ifht. ingen forkjøling. Jeg satt 2m kobberkveilen i en bøtte med is før den treffer immersion-kjøleren på 50 fot.

Når jeg får motstrømskjøleren kommer jeg til å senke den i isvann (har et side-by-side-kjøleskap som spyr ut isbiter). Motstrømskjøleren skal gå i whirlpool-kjølingen - nedsenket i isvann mens den kjører vanlig vannkjøling fra springen.

Det ser ut til at vannet fra springen nå holder ca. 12 grader :( - med forkjøling klarer jeg å redusere det til ca. 3 grader, og har spart ca. 10 minutter ifht hva jeg brukte sist.

Med dobbel kjøling, med dobbel forkjøling håper jeg å ende på ca. 20 minutter for å kjøle ned 70 liter til ca. 14 grader.

Det tok forøvrig nesten 14 minuter å kjøle ned fra 20 til 15 grader(!). Fra 100 til 50 grader tok det kanskje 10 minutter...

Tilbake
Topp