Kjøling - motstrømskjøler + kobberkjøler?

Sist jeg brygget skulle jeg kjøle ca. 70 liter til 14 grader (kölsch) med en 50 fots immersion-kjøler fra morebeer, det tok nærmere 1 time (med march-pumpe for whirlpooling)

En løsning jeg tenkte på for å redusere kjøletiden var å koble til en motstrømskjøler i whirlpoolsløyfen samtidig som jeg kjøler med 50-foteren i gryten.

evt. er det andre gode løsninger for å kjøle ned 70 liter på en akseptabel tid?

Hørtes seint ut?
Hvilken temperatur på kjølevannet?
Men din idé burde fungere, såframt ikke platekjøleren tetter seg?

Edit... Beklager, leste feil....motstrømskjøler fungerer sikkert :)

Eventuelt kan du forkjøle vannet til den kjøleren du har nå i et isbad. Større temperaturforskjell vil definitivt hjelpe på de siste gradene, der mye av tiden går med.

Å kjøle 70 liter til 14C vil ta tid, sjølv med 50 for kjølar. Er det 809 pumpe du har? Blir ikkje den i knappaste laget til brygg av slik størrelse?

Jeg har en 20 gallon boilermaker som jeg koker i, i tillegg koker jeg i en 30 liters kjele samtidig, når det gjenstår 20 minutter heller jeg det som ligger i 30 liters kjelen opp i 20 gallon kjelen og setter oppi vørterkjøleren, da gjenstår det 2 cm før det renner over :)

Jeg har ikke egen HLT, så derfor blir prosessen litt rotete, jeg bruker kokekjelen som HLT i starten, og koker i samme kjelen, mellomlagrer vørteren i 30 liters kjelen + i gjæringskarene helt til kokekjelen er tom for skyllevann. Det er march-pumpe fra morebeer, sikkert 809 med oppgradert skovelhjul. Blichmann-gryten er relativt smal og høy, og whirlpoolen blir helt grei, det meste av trub samler seg i midten av kjelen, men trubet flyter litt utover fra midten når jeg tapper de siste literne.

Det ser ut til at jeg ikke mister spesielt mye vanntrykk om jeg tapper fra 2 kraner samtidig, så da tenkte jeg at en counterflow-chiller i tillegg ville kunne opp mot halvere kjøletiden, og at jeg i tillegg kunne redusere kjøletiden enda mer ved å ha klar en kasse med isvann å legge counterflowkjøleren i mot slutten av kjøletiden, men dette er kanskje optimistisk? Jeg tenkte at platekjøler ikke var tingen her pga. at den kanskje tetter seg. Det er denne https://morebeer.com/view_product/1...Counterflow_Chiller_with_2_1_2"_FPT_fittings jeg har i tankene, kanskje det finnes noe som er mer egnet?

Usikker på hva temperaturen på kjølevannet er, det er rett fra springen, og det blir vel bare varmere og varmere utover sommeren og..

Det største problemet nå er at vørteren er veldig eksponert når det tar en hel time å kjøle, jeg fikk en bismak på siste brygget som muligens kom pga. lang kjøletid der vørteren ikke er skikkelig tildekket med lokk. Kokekjelen burde kanskje vært skikkelig tildekket av sølvfolie eller noe sånt mot slutten for å unngå airborne bakterier og villgjær. Lokket passer veldig dårlig når immersion chilleren står nedi dessverre. Bakterier og villgjær er kanskje også et større problem nå om sommeren. Jeg begynte å brygge nå i vinter, og mangler erfaring fra sommerbrygg.

50 fot/15 meter i en sløyfe ? hvis denne er delt i 2 eller 3 bør kjølingen med omrøring gå på 12 min. kanske bare opp mot 10 hvis sløyfen deles i tre, fra egen erfaring med 2x5 meter sløyfer, på vinterstid da men det er det vel for det meste ennå.

Oddvar Demmo skrev:
50 fot/15 meter i en sløyfe ? hvis denne er delt i 2 eller 3 bør kjølingen med omrøring gå på 12 min. kanske bare opp mot 10 hvis sløyfen deles i tre, fra egen erfaring med 2x5 meter sløyfer, på vinterstid da men det er det vel for det meste ennå.
Trykkfallet er vel ikke så stort på 50' 1/2"?

Bjarte H skrev:
Oddvar Demmo skrev:

tenker da på at de siste metrene før bare varmt vann, kansje 10 av de 15 meter og da har de ingen funksjon.
Men jeg har ikke ennå sett på linken hvordan den ser ut, skal gjøre det nå :)

Oddvar Demmo skrev:
Bjarte H skrev:
Oddvar Demmo skrev:

tenker da på at de siste metrene før bare varmt vann, kanskje 10 av de 15 meter og da har de ingen funksjon.
Men jeg har ikke ennå sett på linken hvordan den ser ut, skal gjøre det nå :)

Bare en vikling (sløyfe) ja, kjøletiden her bør være ned mot 10 minutter så her er det mye å hente, omrøring ?

Har march-pumpen med oppgradert skovelhjul som gir ganske godt trykk og sirkulerer/rører vørteren, den gir en fint whirlpool som kjører under hele kjøleprosessen. Men kjøleren blir jo liten i forhold til kokekjelen. Vil det ha noen effekt å endre på formen eller strekke den slik at den står høyere i kjelen?

Har vannretningen noen betydning?

Jeg kjølte ned 20 liter vørter på 7 minutter nå i vinter, men det tar altså adskillig lenger tid å kjøle ned 70 liter.

Det er ikke så godt å bare "se" hva det er, men kjøleren min ,2x5 meter står i bunnen på kjelen, altså der den gjør minst nytte, men omrøringen er jo bra, så da ser det ut som den store forskjellen er at du har bare en sløyfe.

Jeg tror fremdeles at å sende kjølevannet gjennom en kveil med 1/2" tynnvegget stålrør eller kobberrør som ligger i isbad, feks. i et gjæringskar, vil være effektivt.

Ja, nå koster jo 2 meter med 12mm rør ca. kr. 200 hos biltema, alternativet er en $240 motstrømskjøler fra morebeer (rundt 1800 inkl mva da jeg skal bestille litt annet der i samme slengen).

Om jeg da senker denne mot strømskjøleren i isvann i tillegg så kan vi kanskje snakke om en forbedring i kjøletiden på mer en halvparten av tiden? Da snakker vi 2 fluer i en smekk, eller tenker jeg feil?

March-pumpen tar seg jo av omrøringen som sådan, det blir vel litt mindre flow om jeg lar den kjøre gjennom en motstrømskjøler i tillegg, selv om denne er 1/2" rør.

Eg brukar ein 40-platers kjøler med springvann, og den kjøler 90ltr fra kok til 18 grader på 60min. problemet mitt er at jeg ikke får nok "oksygen" i vørteren, noe som gjør at jeg bruker en "ilt-sten" på 0,2 mikron som jeg senker i vørteren, men er veldig usikker på mengden med oksygen i vørteren. Noen forslag ??

KRaaen

Hansenbrygg skrev:
Ja, nå koster jo 2 meter med 12mm rør ca. kr. 200 hos Biltema, alternativet er en $240 motstrømskjøler fra MoreBeer (rundt 1800 inkl mva da jeg skal bestille litt annet der i samme slengen).

Om jeg da senker denne mot strømskjøleren i isvann i tillegg så kan vi kanskje snakke om en forbedring i kjøletiden på mer en halvparten av tiden? Da snakker vi 2 fluer i en smekk, eller tenker jeg feil?

March-pumpen tar seg jo av omrøringen som sådan, det blir vel litt mindre flow om jeg lar den kjøre gjennom en motstrømskjøler i tillegg, selv om denne er 1/2" rør.

Du må kjøre isvann igjennom platekjøleren, dette synes jeg begynner å høres komplisert ut iforhold til å dele opp den kjøleren du har.

Hvis du ikke får mer vann gjennom kjøleren pr tid ved å dele den opp, dvs. ingen trykkfall i kjøleren når den er hel, blir den egentlig mer effektiv av å dele den opp? Arealet for varmeoverføring og væskevolumene er de samme i begge tilfellene. Varmt vann ut av kjøleren betyr jo at det har tatt opp mye av varmen fra vørteren :)

Jeg tror at du likegreit kan droppe en ekstra motstrømskjøler, og heller bare ha en liten rørkveil nedsenket i isvann som du sirkulerer gjennom i whirlpoolsystemet. Gjerne 15mm rør fremfor 12mm for (25%) større varmeoverføringsareal og ikke minst for å komme unna med mindre trykkfall, slik at whirlpoolen fremdeles blir bra :)

Edit: sirkulering i isvann er ganske vanlig i USA tror jeg. De er vel stort sett ikke velsignet med like kaldt kjølevann som oss :)

I en lang kjøler vil kjølevannet oppnå samme temperatur som vørten som skal kjøles, hvis dette allerede skjer etter 5 meter så har du 10 meter som ikke gjør nytte for seg, derfor tror jeg de fleste av oss mener en kjøler med mange korte sløyfer er best, derfor mener jeg radiatorer er oppbygd slik, det er tross alt mere komplisert enn en lang.
Vi har diskutert dette mange ganger og jeg tror ikke det har vert konkludert med annet enn at mange korte er best.

Ja jeg husker at det har vært diskutert noen ganger med argumenter for og mot :)

Du må gjerne poste resultatene av de endringene du gjør Hansenbrygg, det må jo gjelde ganske mange andre også.

Dette var diskutert her :)

Vi kjører også med to parallelle grener - begge med 5 meter 10mm kobberrør fra biltema, og er fornøyde med ytelsen til vårt bruk... Nå vet jeg ikke hvordan det ville fungert med 1x10 meter, men forsøket til katla viser jo tydelig at 2x25 fot gir raskere nedkjøling enn 1x50 fot...

Tilbake
Topp