Kjøling for gjæring ( evt seinere også lagring ) nå om sommeren

Jeg sliter litt med å få temperaturen i rommet jeg skal ha ølet til gjæring. Det holder rundt 24-26 grader og det regner jeg med er for varmt for ale gjær. Lurte på om det finnes billigere måter å kjøle rommet på enn f.eks. å kjøpe en av disse:

http://www.netshop.no/Avdelinger/HJ...00BTU,-Ingen-vanntank-48362-p0000169959.aspx
Forslag mottas med takk. Mekking ingen hindring.

PS! Gamle kjøleskap er også en mulighet, men det passer dårlig i det rommet jeg nå har til rådighet.

Har brukt en stor balje med kaldt vann oppi flere ganger før når temperaturen har steget. Dette har jeg hatt stor suksess. Det hjelper også å pakke gjæringsbøtte i et vått handkle når det blir ekstra varmt. Dersom du vil slippe å tenke så mye på varme temperaturer i huset kan du prøve deg på Siason. Det er et øl som trives best i varme temperaturer! Les artikkelen til Gahr om dette for tips.

Er det noen som har tips om hvordan man kan holde flasket øl (har snakker vi om rundt 200+ flasker) kjølig når man ikke har kjeller. Jeg skal nemlig flytte snart til et hus med mye lagringsplass men ingen kjellerbod. Jeg skal snart gå over til kegurator men ikke før høsten er omme. Hvor fort blir flasket øl ødelagt av varmetemperaturer (dvs over 25 grader over en lengre periode)? Dersom flasket øl tåler varme over korte perioder vil jeg ser bort fra å kjøpe dyrt utstyr (og en dyr strømregning) for å kjøle ned et rom.

På forhånd takk for tips!

Finn.no eller gjenbrukstasjon/byttetelt så skaffer du deg så mange gratis kjøleskap du trenger.

Tilbake
Topp