Kjøling av VVB som gjæringstank

gle1

Norbrygg-medlem
Er det noen som har noen tanker rundt kjølemuligheter på en VVB som gjæringstank, uten å sette den i kjøleskap? Finnes det løsninger som kjølespiraler som kan legges rundt tanken, for å så isolere over etterpå? Tanken skal i romtemp.

Tror @protto har gjort noe slikt. Mener han nevnte behov for sluk i gulvet pga mye kondens.
Det var kanskje en konisk ståltank han brukte, ikke vvb. Men prinsippet er vel det samme.

Vil det være mulig å ha kobberspiral rundt tanken, og la f.eks en STC styre en ventil som kjører igjennom vann fra en kran ved behov?

Ja det vil jeg tro. Men hvis ikke du lager lukket system med f eks varmeveksler i fryseboks og frostveske så går det mye vann nå kjølevann og gjæringstemperatur er noenlunde lik. (Tenk undergjær)

Ville sveiset inn et rør som går igjennom tanken og kjørt vann i det heller..men mye enklere å sette tanken i et kjøleskap...
Du må usannnett ha en avtapping større enn di som er i tanken for å få ut gjær og klare å rengjøre den...

Med kjøling inni tanken så er en jo avhengig av sirkulasjon i vørter for å få jevn kjøling. Hvis man kjøler utsiden av tanken har man jo mye større kjøleflate, og gjevnere kjøling. Eller tar jeg feil? Det skal selvfølgelig lages et lokk, og en åpning i bunn for rengjøring.

Er det mulig å demontere en kjøleskap, eller er kjøledelen der en stiv plate?

På vår kjøleskap er det en plate på innsiden,den er ikke bygget inn i veggen,,,1980 skap..
Er vel noe lignende på nye skap og bare at det ligger bag innerplaten i skapet.

Det beste hadde jo vært å fått kjøleribbene til et kjøleskap tvunnet rundt tanken. Er det noen som vet om det lar seg gjøre?

Hva med å få tak i 2 vv tanker.. en ø45cm(160 liter) og en ø50cm(200 liter)
Sette den minste oppi den andre og ha vann imellom..kjør inn kaldt vann når det trengs...

Er det noen som har erfaring med peltier elementer til kjøling? Feste et par elementer til ei kjøleblokk med vifte, å isolere resten av tanken må jo være supert.

Har i flere år kjølt en 60l konisk plast gjæringstank med en kvelie myk plastslange utenpå tanken. Brukte en kveil med grønn hageslange kjøpt på Biltema. Festet slangen med noen vertikale remser med dobbeltsidig tape, litt gaffa og isolerte hele greia med liggeunderlag. En magnetventil sørger for gjennomstrømmingen av kaldt vannog styres av en STC 1000(+) . Fungerer helt knall på overgjæret øl.
Men på sommeren kan jeg få litt problemer med å gjære lager hvis jeg må under 12*. Da bruker jeg kjøling med glykol (Kjølevæske - eller spylervæske (Biltema) som jeg har i ei bøtte plassert i en bitte liten fryseboks. .I glykolbøtta står det en nedsenkbar pumpe (eBay) som sender kald glykol gjennom slangekveilen og tilbake i bøtta Pumpa styres av STC1000+, og et tidsrele for å hjelpe STC1000 med kjøre pumpa i passelige intervall. På gjæringstanken har jeg også et varmebelte, men da jeg kun har behov for kjøling i gjæringsrommet gir disse løsningene stålkontroll på gjæringstemperaturen. Varmabeltet har jeg derfor ikke hatt brukt for så langt.

Jeg har null erfaring med dette men tenkte å foreslå noe lignende som det Stein gjør.

Har du plassen så kan du kanskje bruke et lite benkekjøleskap med en vannbeholder inni som blir reservoaret for kjølemediet (vann?). Hageslange fra biltema som du kveiler rundt gjæringsdunken og returnerer til beholderen i kjøleskapet. Du kan f
Eks bruke plastfolie til å holde den på plass sammen med isolasjon. Da trenger du vel bare stc og ei billig kinapumpe. Får du flere gjæringsdunker så trenger du bare en pumpe til og en hageslangesløyfe til.

Kjøleskapet kan jo da også brukes til gjær etc..

Har du plassen så kan du kanskje bruke et lite benkekjøleskap med en vannbeholder inni som blir reservoaret for kjølemediet (vann?). ..
Dette er selvfølgelig avhengig av hvor mye kjøling som kreves til aktuelt øl, men min erfaring er at kapasiteten til et vanelig kjøleskap fort kan bli for dårlig, hvis kjølebehovet blir særlig mer enn 3-4*C ned, og reservoaret ikke er større enn at det får plass i et lite kjøleskap. For å få en enkel løsning valgte jeg å beruke en nedsenkbar pumpe i glykolbøtta. Et problem som da oppstod var at den avgir endel varme i kjølemediumet, slik at kjøleeffekten blir redusert. Selv med et frysemedium som starter med -26*C klarer jeg ikke å komme under 5*C. (selvfølgelig avhengig av romtemperaturen. I linken under kjøres nå en lager ned mot lagringstemp, etter en tur opp til 16*
https://thingspeak.com/channels/37152. Skal se hvor langt ned jeg kommer, men regner med at den stopper på ca 5*

Har planer om å legge ut en tråd til alle som bruker thingspeak med tilbud om en penere grafisk fremstilling.
Har gjort en enkel greie til din 10'ern bryggeri. Tror du dette er interessant for andre?
http://10.on.sevland.no/
'Alle' elementene kan manipuleres direkte i grafen. Dersom du klikker på sensornavnene (som hentes automatisk fra thingspeak), velger du hvilke grafer som skal vises...

Har planer om å legge ut en tråd til alle som bruker thingspeak med tilbud om en penere grafisk fremstilling.
Har gjort en enkel greie til din 10'ern bryggeri. Tror du dette er interessant for andre?
http://10.on.sevland.no/
'Alle' elementene kan manipuleres direkte i grafen. Dersom du klikker på sensornavnene (som hentes automatisk fra thingspeak), velger du hvilke grafer som skal vises...
Imponerende!! Dette var direkte lekkert, og må sikkert være interessant for de som har gått til det skrittet å logge gjæringsforløpet.
I det dagelige fungerer Thingspeak helt greit, men det er jo ikke like greit å endre tidsspennet i en fart, hvis du ønsker det. - det behovet har du løst elegant.
Lar du forresten grafene mine ligge tilgjengelig framover?
Denne saken bør kanskeje fortsette i tråden din: https://forum.norbrygg.no/threads/diy-temperaturlogging-med-arduino.27137/ ?

Jeg lar den ligge :)
Jeg bygger videre på innlegg #1 i tråden du viser til. Både dette og den nye esp8266 loggeren hvor all kode kjører direkte på esp'en helt uten en arduino, kommer der... men som en liten sneakpeak, ser du den her...
Enheten til venstre gir strøm i 3.3v og 5v + GND. Deretter esp8266 enheten som du kjenner fra før. Bruker de vanlige DS18B20 sensorene med innebygget 4.7k motstand (under den hvite krympeledningen).
Funker per i dag til EIoT, men skal endres over til Thingspeak.com :)IMG_9591.JPG

Sist redigert:
Tilbake
Topp