kjølepasta, kjøleribbe og montering av ssr

Det er vel ikke et must men god varmeavledningsevne er absolutt aldri noen dårlig ide.

Etter å ha smeltet og kortsluttet  :noway: en SSR montert på stor kjøleplate inni en BB30 så vil jeg anbefale dette. Nå var riktignok den ene skruen som holder SSR'en løs (gjengen i kjøleplate ødelagt) men det ble så varmt at dekselet på SSR smeltet og noe inni SSR'en kortsluttet. Bruker nå "sølv pasta" for CPU og har ikke hatt problemer siden.

Muligens litt "overkill" men anbafaler dette.

Men burde det ikke gå om jeg skrur kjøleribba rett på en treplate, skal kun brukes til mesking med BB30. Skal ikke monteres inne i BBen

Ikke monter den på en tre plate. SSR utvikler varme så her bør man bruke kjøleribbe... Dette vil også forlenge levetiden

janvad skrev:
Men burde det ikke gå om jeg skrur kjøleribba rett på en treplate, skal kun brukes til mesking med BB30. Skal ikke monteres inne i BBen
T Jacobsen skrev:
Ikke monter den på en tre plate. SSR utvikler varme så her bør man bruke kjøleribbe... Dette vil også forlenge levetiden

Er ikke planen og montere SSRen direkte på en treplate, det er jo kjøleribba jeg tenkte jeg skulle montere på en treplate..

Hehe her hoppet jeg over noen ord når jeg leste svaret ditt. Da har du en plan :ilike: bare dobbel sjekk hvor varm kjøleribbe blir

T Jacobsen skrev:
Hehe her hoppet jeg over noen ord når jeg leste svaret ditt. Da har du en plan :ilike: bare dobbel sjekk hvor varm kjøleribbe blir

Men kjølepasta er ikke noe must og bruke da altså?  Bare og montere kjøleribba på en plate og ssr på den igjen?

Kjølepasta er å anbefale men det går også uten...... Det kommer vell an på hvor hardt man kjører SSRen. Har montert komponenter på kjøleribbe med og uten kjølepasta uten at jeg har merket noe voldsomme forskjeller

Kjølepasta er glorifisert silikonsmørning.

http://www.hardware.no/artikler/det_meste_faar_gjennomgaa/71296

Det viktigste er å overføre varmen. Det finnes egnet tape for dette også.  Selv har jeg brukt araldit noen ganger. Virker bra det også.

Du kan også bruke Sink salve som du får kjøpt på apotek. Den som brukes til spebarn  :bank2:

Tilbake
Topp