Kjappe spm om co2 apparat.

Hei!

Har en kar her nå som går over slukkeapparatene vi har installert på jobben.

Jeg måtte jo selvfølgelig spørre om han kunne skaffe co2 apparat til ølbrygging, og det var ikke noe problem.

Men! Han sier at jeg kan få et 10 år gammelt uåpnet apparat med co2, og at disse funker som ei kule når de monteres opp ned(?)
Det var noe med å unngå flytende co2 i ølet.

Er dette noe å anbefale? Jeg har ikke startet med fat enda, men mener å ha lest at gamle apparater skal åpnes, stig-rør skal fjernes, og så skal det trykktestes?

Noen som vet?

:jaha: :jaha:

Du kan bruke det opp ned, og så får du dem til å trykkteste flaska og evt. fjerne stigrør og bytte ventil når du skal fylle det igjen :)

Takker!

Og for videre å avsløre min totale mangel på kunnskap om emnet :
Er da bare å montere en av disse rett på slukkeren? Eller trengs det noe mer for å få den til å sitte?

Ja, det er det men du har vel en klipe som må holdes inne ?
Problemet med opp/ned stillingen på Co2 flaska er st den står ikke stødig og kan ramle overende og knuse regulatoren.

Jeg begynte med et apparat opp/ned, når det var tomt gikk jeg over til ombygd flaske, og er nå tilbake til apparat opp/ned. Fungerer veldig bra, men anbefaler å lage et resovoar som du fyller med gass, spesiellt dersom du tenker på å karbonere øl kunstig. Det første apparatet jeg brukte hadde dessuten en ganske stor lekkasje når ventilen ble trykket ned, så jeg var nødt til å lage meg resovoar. Bruker et 25mm rustfritt rør som er bøyd i en u. Dette rommer ca 0,5L og gir meg ca 10-12L øl mellom hver "fylling". 

Det er ingen problem å kjøre vanlig brannslukkningsapparat riktig vei, selv med stigerøret intakt. Ja det kan komme litt flytende CO2 ut hvis forbruket er stort, men til vanlig bruk er forbruket av gass relativt lite. Væsken går såpass fort over til gass at jeg tviler på det kommer flytende CO2 over i fatet i det hele tatt. Fikk et 10 kg apparat som jeg har brukt i to år nå tilkoblet serverings fatene mine. Tok ikke sjansen på å prøve å balansere det på hodet.

Tilbake
Topp