Egil B. skrev:Hvis den kornmølla til Keenwood fungerer etter samme prinsipp som porkertmølla fra Petit, så bør den vel kunne brukes.
Jeg har ei slik porkertmølle /skivemølle.
Mange vil si at valsemølle er mye bedre og det eneste som duger, men skivemølla fungerer helt greit.
Enda bedre ble det etter at jeg tok av sveiva, og satte i en maskinskrue med sekskanthode i akslingen.
Med en koppnøkkel på drillen så "sveivet" vi 18 kg på 5 minutter.
Egil B.
Hva slags dimensjon på skruen brukte du? Jeg har tenkt samme tanken (har Corona-mølla fra Petit), men det er jo amerikanske gjenger, og slikt er jo umulig å oppdrive her, hvis man ikke har et roterom med sånt.Egil B. skrev:Enda bedre ble det etter at jeg tok av sveiva, og satte i en maskinskrue med sekskanthode i akslingen.
Dag skrev:Hva slags dimensjon på skruen brukte du? Jeg har tenkt samme tanken (har Corona-mølla fra Petit), men det er jo amerikanske gjenger, og slikt er jo umulig å oppdrive her, hvis man ikke har et roterom med sånt.Egil B. skrev:Enda bedre ble det etter at jeg tok av sveiva, og satte i en maskinskrue med sekskanthode i akslingen.
Lurer litt på å bore opp hullet og gjenge på nytt, men det er vel støpegods og ikke anbefalt, antagelig!
Skal sjekke igjen, men jeg kan da ikke ha tatt så feil?!?!?Oddvar Demmo skrev:Har du prøvd, jeg har og Coronamølle fra Petit og den har millimetergjenger.
Dag skrev:Skal sjekke igjen, men jeg kan da ikke ha tatt så feil?!?!?Oddvar Demmo skrev:Har du prøvd, jeg har og Coronamølle fra Petit og den har millimetergjenger.
Da tar de antagelig inn fra flere produsenter. Min er også fra Petit, men den er amerikansk og fabrikkmerket mener jeg er 'Corona'. Har den ikke foran meg akkurat nå...Egil B. skrev:"Corona-mølla" mi er kjøpt fra Petit.
Den er av tsjekkisk fabrikat, og helt sikkert med mm-gjenger.
Fabrikkmerket er "PORKERT"
Egil B.
OleK skrev:Det er egentlig det jeg ikke vet, om det er en samme typen som porkert sin altså. Det er porkert jeg har brukt før, og den har fungert meget bra. men den er altså ikke min.
Oddvar Demmo skrev:OleK skrev:Det er egentlig det jeg ikke vet, om det er en samme typen som porkert sin altså. Det er porkert jeg har brukt før, og den har fungert meget bra. men den er altså ikke min.
Jeg har brukt kenwood og andre kverner mye men disse har et annet prinsipp, de har en kbiv ytterst som kutter og så presser gjennom en variabel hullskive mens maltmøller presser for å knuse malten, eller bare knekke skallet som skal være det ideelle.
Jeg tror ikke noen av oss har en sånn ideell mølle så jeg vil påstå at ihvertfall til nød kan brukes kenwood.
OleK skrev:Oddvar Demmo skrev:OleK skrev:Det er egentlig det jeg ikke vet, om det er en samme typen som porkert sin altså. Det er porkert jeg har brukt før, og den har fungert meget bra. men den er altså ikke min.
Jeg har brukt kenwood og andre kverner mye men disse har et annet prinsipp, de har en kbiv ytterst som kutter og så presser gjennom en variabel hullskive mens maltmøller presser for å knuse malten, eller bare knekke skallet som skal være det ideelle.
Jeg tror ikke noen av oss har en sånn ideell mølle så jeg vil påstå at ihvertfall til nød kan brukes kenwood.
Det du beskriver der er vel kjøttkverna. Kornmølla har en sylindrisk maleoverflate. Ser ut som overflatearealet er ca likt det på porkert. Eneste bekymring er om den maler for fint. Dersom groveste innstiling er sammalt grov, så er jo ikke det helt den grovheten vi er ute etter. :attevar: