Karboneringsdrops VS sukkerlake

Geir H

Norbrygg-medlem
Jeg lurer på hva som er best av sukkerlake og karboneringsdrop til karbonering av øl på flaske. Er det noen som har erfaring med karboneringsdrops fra Cooper? Fungerer dette noenlunde like godt som å tilsette sukkerlake?

De fungerer jo, men det er jo ikke spesielt billig, og ikke spesielt vennlig med tanke på justeringer i henhold til ønsket karboneringsnivå for en gitt øltype. De er heller ikke desinfiserte etter du har åpnet posen og har plukket på dem, noe en kokt sukkerlake vil være.

Takk for svar.
Det som er hovedproblemet mitt er at jeg kokte bort mer enn planlagt av vørteren under koking, slik at jeg har endt opp med betraktelig mindre øll enn jeg skulle i følge oppskriften.
Dette er en Saison øl, som nok skal ha en 6g sukker/ liter øl for karbonering.

Jeg får kanskje koke opp dette og regne ut hvor mye som skal tilsettes pr halvliter, og heller sprøyte dette i flaskene før jeg tapper i øllen. En noe mer møysommelig prosess enn å stikke om først, men får det vel til å fungere på et vis.

Hvorfor ikke bare stikke om? Det gjør livet endel enklere enn å sitte med sprøyte?
hvis du har 30 flasker, og en 10ml sprlyte så er 3dl lake perfekt til 30 flasker. ta f.eks 90g sukker i et litersmål, og etterfyll med vann til du har 3dl, så koker du den litt. Det skulle vel bli riktig.

Mye enklere å få til jevn fordeling av sukkerlaken om du stikker om også. Alt blir i grunnen enklere om du stikker om....  :)

Takker og bukker for tilbakemeldinger. Da blir det omstikking og sukkerlake til uka :)

coopers drops er enklere.
slipper å kaste bort tid også.
hvorfor gjøre noe enkelt om til ekstra jobb?

biri skrev:
Coopers drops er enklere.
Enig. Aldri hatt noen problemer med de dropsene. I følge min vekt er alle ca 3,5 gram. 1 stk pr 0,5 flaske er å anbefale.
Har noen ganger brukt de i 0,33 flasker, og et par ganger 2 stk i 0,5 flasker. Glad i skum! Men ingen bomber eller øl som spruter i taket, så langt... ::)

biri skrev:
Coopers drops er enklere.

Fordi for høyt kullsyrenivå kan ødelegge en ellers god øl. 3.5g på 0.33L flaske er jo 10.5g/L, det vil ikke jeg ha i noe annet enn en wit, i hvertfall ikke i en stout eller porter. Det tynner også ut kroppen i ølen.

Hvis du har tilgang til et ekstra C-fat, stort eller lite, vil jeg anbefale følgende metode:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4324.msg33748.html#msg33748

kan også bruke litt vanlig sukker til kaorbonering da.
litt under en halv ts passser fint til 0,33.
og det fine med sukker, det er ikke nødvendig å desinfisere.
bakterier overlever ikke i sukker, noe som har vært diskutert her inne mange ganger før.

Svein Erik skrev:
Geir!
Når du ser at du har kokt bort for mye, tilsetter du bare mer vann, f eks 10 min før avsluttet koking!

Oppdaget det litt for seint i denne omgangen, men skal huske på det til neste bryggerunde.
Fant det faktisk ut mens jeg tappet over på gjæringskaret.
Hadde dårlig innsyn til kjelen under mesking og koking så hadde problemer med å se forandringer på vannstanden (vørterstanden??) i kjelen. Har allerede planlagt forbedringer til neste bryggerunde.
Må være lov å gjøre feil så lenge jeg lærer av det ;-)

hei jeg så en som hadde lagt ut ey carbonerings skjema "tabell" på en tråd her om dagen men finner den ikke igjenn :bank2:
noen tips til hvor jeg finner noe slikt eller har ett slikt bilde de kan dele her?
:help:

geiro skrev:
hei jeg så en som hadde lagt ut ey carbonerings skjema "tabell" på en tråd her om dagen men finner den ikke igjenn :bank2:
noen tips til hvor jeg finner noe slikt eller har ett slikt bilde de kan dele her?
:help:

Ligger artikkel på medlemssidene

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Tilbake
Topp