Karbonering

Drechsler

Norbrygg-medlem
Jeg har opplevd et par ganger at sukkerlaken har blitt ujevnt fordelt ved tapping til omstikkingskar og deretter til flasker.

Tenker derfor som så:

Man tar antall gram man skal ha til karboneringen, fyller opp til det blir en liter totalt. Koker i 10 minutter og fordeler deretter 1000 milliliter på antall flasker man beregner å få.
F. eks : 57 liter, 120 gram sukker, 114 flasker (0,5) gir 1000/114 = 8,7 ml per flaske

Vanskelig å få det helt nøyaktig selv med doseringssprøyte (fås på apoteket), men dette må da være langt bedre enn å satse på at sukkerlaken blir jevnt fordelt?

(PS: vet om coopers karboneringsdrops, men der blir co2 likt uansett om du lager en bitter eller en weissbier)

120 gram på 57 liter? Veldig lite :)
Jeg driver forøvrig å bygger en doseringsenhet. Basert på timer og perialistisk doseringspumpe.
Har testet den, og meget lovende. Den er straks ferdig bygget, og legger ut når den er i framviselig form :)

Jeg bruker den måten til å karbonere, selv om jeg bruker mer sukker, fra 5 gr til 10 gr pr liter, alt etter øltype.

Jeg regner "andre veien", dvs. 114 halvlitersflasker, 5ml i hver, gir 0,57 liter vann og 342 gr sukker (med 6gr/l). Koker dette i 10 minutter, og fyller på avdampingen med kokt vann slik at jeg får 0,57 liter sukkerlake.

Bruker jeg 10 gr sukker øker jeg til 10ml lake så den ikke blir for tykktflytende.

Tror du har bedre sjans for helt jevn fordeling ved å blande ut sukkerlaken i omstikkingskaret.  Et jungeltriks er å bruke malingomrører for drill......
Viktig å kjøre så langsomt/forsiktig at du ikke drar luft ned i ølet. Vortex forbudt!
Å kjøre ølet i sirkulasjon med pumpe med utløp retur under overflaten burde også funke for å få for å få en homogen blanding i karet.

Hans Einar skrev:
Det enkleste må vel være å røre litt i vørteren for å få fordelt sukkerlaken?

Enighet. Ved omstikking/priming tilsetter jeg sukkerlake i flere omganger, gjerne 3-4 omganger. Deretter rører jeg forsiktig med heverten. Jeg har aldri opplevd ujevn karbonade.

Tilbake
Topp