Karbonering, prøve igjen?

eirikhm

Norbrygg-medlem
Brygga en IPA i midten av desember. Måtte ta den litt tidlig over til sekunder siden jeg skulle hjem til vestlandet i ferien. Var litt aktivitet i gjærlåsen, men forholdsvis lite (par min i mellom). Den sto kjølig (5-10c) i tre uker. Tok med en flaske oppover, og lot den stå på kjøkkenbenken hjemme en ukes tid (ikke primet). Denne flaska var det bra med futt i når jeg åpna den, jeg var veldig fornøyd med resultatet. Når jeg kom tilbake til Oslo så tenkte jeg at det sikkert var nok for søtstoff igjen til at gjæren skulle klare å karbonere uten ekstra priming, så jeg tappa over på flasker. Dette var 25 januar. Har åpna en flaske i uka siden det, og det er ikke mye til futt i de. Ser at det har skjedd noe, men er bare en liten taff når jeg åpner flaska.

Spørsmål: Kan jeg koke opp en sukkerlake, åpne flaskene og etterfylle en dose per flaske, for å så krone de igjen? Eller kan det evt tenkes at det har stått såpass kjølig at alt av gjær har endt opp på bunnen og ikke komt med i flaskene? Over nyttår var det jo rimelig kaldt her, og bøtta sto i et kott ved en yttervegg.

du besvarte ditt eget spørsmål her... :)
har skjedd litt, da er det nok gjær der... og det vil det i ufiltrert øl altid være...
så det vill nok gå, men resultatet er jeg ikke sikker på da, både og med slike ettergjæringer med hensyn til infeksjon og oksydering.
har du litt futt er det kanskje nok.. hva vet jeg. skal du gjøre det, lønner det seg uansett og sette flaskene kaldt(ned mot null)
før det gjøres, slik at minst mulig co2 slippes ut av øllet, og etter ny korking 2 uker i romtemp...

Vell, testa dette for en uke siden, og testa en flaske i går. Virker lovende. Ikke mye hode, men selve ølet har i alle fall fått litt karbonering. Dette var en jeg hadde gitt bort til en kammerat, og han hadde satt den i kjølen på 4c. Virker litt rart at det blei liv i den ved så lav temperatur. Krysser fingrene for resten, og venter en uke til:)

Tilbake
Topp