Karbonering og usmak

PerM

Ser at folk anbefaler å flaskekarbonere øl på høy temp(25*c ++). Vil det kunne dannes usmaker på ølet ved høy karboneringstemp. eller gjelder det kun når ølet er i startfasen av gjæringa?

Skal være uproblematisk. Det ble vel sagt i en tråd her forleden at NØ (eller om det var en av de andre) karbonerte opp i 25-30 graders sjiktet for å gjøre unna karboneringen så raskt som mulig. Har også selv hatt 25-27 grader under karbonering (i sommer) uten at det har satt noen usmak jeg merker i hvert fall.

Vær i så fall obs på at de kanskje ikke bør stå rett på gulvet. Tipper det kan bli ganske mye varmere enn 25 grader mellom flaskene og varmekablene om de står rett på gulvet, vet i hvert fall at på vårt bad blir det helsikes varmt under f.eks. et håndkle som ligger på gulvet selv om det "bare" er 24-25 grader i rommet ellers...

Jeg har tidligere brukt kjellerbadet til karbonering pga gunstig temperatur. Men dette badet er revet nå, og badet oppe er for lite, så nå karbonerer jeg i et annet, ganske kaldt rom, i kjelleren. Er en juleøl som står der nå. Tipper det er 15-16 grader i rommet. Hvordan påvirker dette karboneringen? Skal jo ikke drikkes før nærmere jul, er det kun tiden om påcirkes av tempen?

Tilbake
Topp