karbonering i dunk ?

Er det noen som har prød å karbonere i dunk ? Jeg har en av Europris sine hvite vanndunker på ca 30 ltr (med skrukork), og lurer på om den kan brukes til karbonering ?

Har ikke helt tenkt å sprenge øl over hele kjelleren, så spør først :)

-grunnen til at jeg ønsker å karbonere på dunk er for å tappe ølen over på 5litersfat senere.. Corneliusfat og co2 skal skaffes på sikt...

Tvilsomt, flastfat for trykk er ganske tykke i godset og beregnet for lavt trykk.
Det er ganske enkelt å teste det, få et lokk med kobling for vannslange og en T for manometer, fyll dunken med vann, viktig for å ikke få lufteksplosjon, sett på lokket og øk trykket i dunken, observer dunken og manometeret.
Det enkleste er å glemme hele greia  :)
Det nest enkleste er å kjøpe King Keg eller hva det heter.
Tap A Draft er også bra.

jeg har slike 5ltr keg, men hadde ikke lyst å karbonere på de med sukker pga bunnfallet, og fant plutselig ut at tomflaskenivået her hadde sunket drastisk..

Jeg har prøvd å karbonere på dunk...
Nummeret før en heller flau post i den lokale tabbetavla her på bruket.

Forsøket mente jeg hadde gyldighet i og med at jeg helt soleklart husker at det ble laget tomtebrygg til jul da jeg var betydelig yngre. Det ble 'karbonert' på dunk - med relativt ok resultat såvidt jeg husker (når man er 10 år og lett tomtebryggberuset husker man kanskje litt av hvert).

Prøv noe annet, er vel moralen herifra :)

JonP

Det er nok ikke mulig å bruke vanlige gjæringsdunker til dette formålet. Jeg vet at det selges plasttønner i England som tåler litt trykk (har glemt navnet), og de kunne kanskje brukes, men ellers er nok Corneliusfat veien å gå. ;)

Jeg har etterkarbonert på 5-liters-kegs flere ganger (kun med ølsett - ca 20 gram per fat tror jeg at jeg brukte) og det har fungert utmerket. Er ikke noe problem med bunnfall om du ikke har lang vei fra kjøleskap til stua, og har tenkt å drikke fatet tomt når du først åpner det. Tøm ut første par dl som blir tappet, og deretter er det bare å tappe (og holde fatet i ro, da).

GeirH skrev:
Jeg har etterkarbonert på 5-liters-kegs flere ganger (kun med ølsett - ca 20 gram per fat tror jeg at jeg brukte) og det har fungert utmerket. Er ikke noe problem med bunnfall om du ikke har lang vei fra kjøleskap til stua, og har tenkt å drikke fatet tomt når du først åpner det. Tøm ut første par dl som blir tappet, og deretter er det bare å tappe (og holde fatet i ro, da).

Nei det går nok bra å bruke de, men det som jeg har over på 5ltr keg er det som jeg tar med meg på fest hos andre, så blir formye bevegelse..

Men ser at det er andre som har prøvd med plastdunk, så jeg prøver ikke det, så jeg får heller prøve å finne nok flasker til produksjonen som står og venter på omtapping her, og bruke de til å tappe over på kegs når karboneringen er ferdig.

Trenger du tomflasker er det bare å gå på butikken og kjøpe tomme brune 0,33L ølflasker. 40 kr for en kasse med flasker. Gjør det stadig vekk.

Eller høre med en lokal pøbb som kanskje har noe omsetning av godt øl. De kommer ofte på halvlitersflasker som det ikke er pant på.
De burde være glad for å bli kvitt noe som for dem er søppel.
Her i byen (Bergen), så går det som regel greit.

Tilbake
Topp