Karbonering av Weissbier

Min første batch med Weissbier er nå klart til flasking, og i kveld skal jeg koke opp sukkerlake for priming. Siden ølet har gjæret ganske kaldt (16-17 grader i 10 dager, de siste 4 dagene på 14-15 grader) inneholder det ganske mye kullsyre allerede. Er det da riktig å tilsette de sedvanlige 7 gram sukker pr liter? Har sett på Gahrs svært grundige artikkel om karbonering, men ble ikke klokere. Hva pleier dere drevne weiss-bryggere å gjøre?

Jeg ser i beersmith at ved å forandre tempen på ølet fa 15 til 21 grader ved 2,6vol%co2 trenger man ca 40 gram mere sukker ved 21 grader på 50 L så 7 gram kan du uten problemer tilsette. ved 16 grader vil 7gram pr liter gi ca 2,6 vol%co2
Anbefalt i beersmith er fra 2,5-2,9vol%co2 på Weissbeer

Weissbier skal uansett ha enda litt høyere kullsyrenivå enn pils.

Men det er vanskelig å gi noen faste regler på dette, alles rutiner er forskjellige og det unnslipper ulik mengde CO2 under tapping/flasking fra brygger til brygger. Det har også med temperaturen i lokalet og i flaskene å gjøre. I tropevarmen som er nå, kan man muligens regne med at bortimot all CO2 forsvinner i det ølet kommer i flasken :)

Selv pleier jeg å bruke 9g/liter sukker til weissbier under normale forhold.

Jeg er også på nippet til å flaske min første weissbier.
I min beeralchemy står det anbefalt 3,75 vol%CO2 !
Det gir da ihht instruksjonene 11,2 gram sukker pr liter !

Det høres veldig mye ut ?
Vil det være risikosport og følge denne anbefalingen - eller er det helt kurant ?

Ups...
Litt feilberegning - og havnet opp på 11,36 g/l...Ferdig flasket...

Grunn til å være urolig - eller kan jeg sove godt ? :attevar: :help:

Tilbake
Topp