Har til tider litt for mye på tapetet til å sette av 6+ timer til brygging, så jeg lurte på om det var mulig å meske en dag og koke dagen etterpå så på den måten få klemt inn noen flere brygg.
Har til tider litt for mye på tapetet til å sette av 6+ timer til brygging, så jeg lurte på om det var mulig å meske en dag og koke dagen etterpå så på den måten få klemt inn noen flere brygg.
Må ærlig innrømme at det høres litt ulurt ut i forhold til infeksjon/bakterievekst.
Det er jo perfekte vekstforhold i vørter og den er på ingen måte uten bakterier etter mesking.
Kan jo være mulig å pasteurisere vørteren på et eller annet vis, for så å sette den unna til dagen etterpå, men tviler på at man sparer noe tid med det.
Kan jo godt hende at det faktisk funker å la den stå, men stiller meg foreløpig litt skeptisk
Det er helt uproblematisk å koke dagen etterpå med tanke på bakterievekst. Du koker brygget i 1 time++, de bakteriene som overlever det, fortjener å leve.
Det er helt uproblematisk å koke dagen etterpå med tanke på bakterievekst. Du koker brygget i 1 time++, de bakteriene som overlever det, fortjener å leve.
Problemet såvidt jeg vet er bakterien Lactobacillus, som forekommer naturlig i malt. Uansett om du forsegler vørteren godt og passer på at ingenting slipper inn i den over natten, så vil denne bakterien formere seg og sette noe surpreg på vørteren. Dette forsvinner ikke under koking og sånn jeg forstår det så er dette altså en snarvei folk benytter seg av når de skal lage sur øl - alternativ fremgangsmåte forran å lagre det lenge og introdusere surningsbakterier under gjæring.
Tenker meg at så lenge du tapper det bort fra maltsengen etter mesking så vil du ihvertfall redusere antallet bakterier vørteren er i kontakt med, men de vil være der uansett.
Har lest om folk som putter vørteren i en kjele og inn i ovnen på 60 grader og lar det stå der, alternativt så forsegler de godt og setter det på kjøl. Begge deler vil vel sånn jeg forstår hemme bakterieveksten, men kjøler du det ned så vil det ta lengre tid dagen etterpå når det skal kokes opp.
Det sagt, jeg har ingen erfaring med dette - jeg har bare lest andres synsing og teorier.
Tror ikke de klarer å gjøre nok ugang i løpet av natta til at det er ett problem. Men, jeg er ingen ekspert på temaet. Det kan godt være at jeg leder deg inn i uløkka her nå
Jeg har hvertfall hørt om at folk lager sour-mash på den måten, ved å begrense oksygentilførselen etter meskingen og la det stå noen timer. Mulig det er nødvendig å la det stå i mesketønna med malten i.
Jeg har delt opp bryggingen del ganger der jeg mesker ene dagen og koker andre.
Har ikke fått noe sur smak enda. Noen som har opplevd at det blir surt ved denne metoden ? eller går dette
Under kategorien myte.
Jeg har ikke gjort noe annet enn å pelme vørteren i gjæringskaret under skylling og ventet til neste dag for å koke.
Jeg har mesket om kvelden og og kokt neste morgen en gang. Det gikk fint, ølet ble bra. Jeg har også mesket over natten og kokt neste dag, det ble øl av det også. Tipper at vøreren må stå lenger en natt før det blir problemer med sur vørter.
Etter endt mesk kjør en kjapp oppvarming til 80-85 grader og hold i et par minutter. Da har du pasteurisert mesken og selv melkesyrebakterier og Lactobacillus bør være død da.
Gjort dette med godt resultat. Mesket ferdig, og bragt vørteren opp til 90 °C med lokk og gått og lagt meg. Kokt opp dagen etterpå og fullført. Kan ikke si jeg har merket noen problemer med det.
Mesker nå alltid natten over for å spare tid bryggedagen. Fungerer utmerket med en coleman extreme kjøleboks. Har tatt temperaturen når jeg starta meskinga kl 20 om kvelden (67-68 grader) og kl 09 neste morgen (57-61 grader). Er avhengig av hvor kaldt det har vært i rommet boksen står i. Coleman'en står i ett verksted uten oppvarming, så temperaturen er nesten lik ute. Sist jeg brygga var det 4 grader på morgenen. Har ikke hatt noe problemer med bakterievekst som har satt sur smak på ølet (som jeg kan merke), bare gleder som kortere bryggedag og bedre effektivitet. Har gått fra 75 til 83-85% effektivitet ;D
Men ett tips er å øke volumet med vann for å lettere holde temperaturen oppe. Jeg bruker kanskje rundt 20 liter i mesken på ett 25 liter brygg, litt avhengig av oppskrift
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.