Naboen, sauebonden er en kjekk kar. Jeg får være med ham på julebrygging hvert år. Det foregår i kjelleren på gårdshuset, med vedfyring, kobberkjele og malt fra Felleskjøpet. Aberet er at han liker ølet søtt. Det blir det når han mesker etter en stige som inkluderer en god stund på 80 grader. Jeg antar at selv generøse mengder hvitt sukker blir bra gjæret av tørrgjæren fra Idun som han har brukt i alle år, jeg antar videre at det er mer komplekse sukkerarter som gjør smaken og som ikke har lett for å gjære. Siden jeg kun er dreng og juniorassistent, kommer min egen påvirkning inn først etter oppskoka. Da har ølet gått i fire dager i kjelleren og blitt kaldt. Jeg hadde ambisjoner om mere utgjæring og bedre smak, så dunken fikk stå på badegulvet mitt i ca 21 grader, og jeg hadde oppi en generøs dose Brewferm Top gjær som hadde fått en stund i lunkent vann.
Nå etter en og en halv uke er det bare såvidt det er prosess i dunken, og smaken er fortsatt altfor søt.
Har noen et forslag om hvordan man kan redde stumpene?
Nå etter en og en halv uke er det bare såvidt det er prosess i dunken, og smaken er fortsatt altfor søt.
Har noen et forslag om hvordan man kan redde stumpene?