Erik1984 skrev:Oddvar Demmo skrev:Jeg har ikke helt troen på at demontering er nødvendig fordi jeg er avhengig av at sterkrens (fosforsyren) gjør jobben, i sveiseporer jeg aldri kan komme til.
Er bakteriermolekylene så små at fosformolekylene ikke kan komme etter og drepe dem ?
Eksempel, saltmolekyler er mindre enn vannmolekyler, derfor kan ikke vann filtreres fra salt.
Mulig jeg blander molekyler, atomer osv. det er over 30 år siden jeg lærte akkurat om det.
Og, dette er ikke en påstand, like mye et spørsmål
EDIT: Petit har demonterbare kraner, du må bare passe på å ha gode pakninger så du slipper å dra til så mye at du ikke overgjenger.
Først så er en bakterie en type celle (som gjær) som består av masse forskjellig molekyler og er ca 0.5-5 mikron store et molekyl er omtrent en 0.5-5 nanometer i størrelse eller ca en 1000 del av størrelsen til en bakterie
Hvis du har noe dritt i en sveiseskjøt eller lignende kan det være at vannet ikke kommer ned i porene på grunn av overflatespenningen (dette er sånn gore-tex fungerer), men dette kan løse seg hvis du tilsetter såpe i vannet (zalo, og derfor skal du være forsiktig med såpe og gore-tex ).
Det med salt og vann er heller ikke helt sant og har ikke direkte noe med størrelsene å gjøre, men hvor godt vannet kan løse opp de aktuelle ionene (Na+ og Cl- i "salt").
En blanding som jeg bruker for å knerte alt organisk i laboratoriet lages av 70 % etanol (rødsprit) og 30 % vann, eller hvis du har noe som ikke slipper da bland hydrogenperoksid med salmiakk i varmt vann omtrent 1:1:1 og putt tingen oppi (OBS: Bruk briller, hansker, forkle og for guds skyld stå ute ) det fjerner hva som helst
Hurra, en kjemiker i blant oss! :skitbra: