Kald-lagring weissbier

Hei,

har en weiss nå som snart skal inn i kjøleskap etter karbonering.

Den var ganske fin ved flasking, middels aroma av banan og nellik, men med ett tydelig fruktig preg utenom (fersken/aprikos), og en syrlig ettersmak.

Har smakt på den litt underveis i karboneringen og den er nå veldig kjedelig synes jeg. Fremdeles frisk og lettdrikkelig men de gode aromaene synes jeg har forsvunnet litt.

Vil det kunne komme tilbake/bedres ved lagring eller må jeg ta til takke med en anonym weiss? Skal serveres i ett 60 års lag og jeg tipper de fleste vil like den veldig godt, men den manglet litt preg for min del

Hei,

Den var ganske fin ved flasking, middels aroma av banan og nellik, men med ett tydelig fruktig preg utenom (fersken/aprikos), og en syrlig ettersmak.

Har smakt på den litt underveis i karboneringen og den er nå veldig kjedelig synes jeg. Fremdeles frisk og lettdrikkelig men de gode aromaene synes jeg har forsvunnet litt.

Vil det kunne komme tilbake/bedres ved lagring eller må jeg ta til takke med en anonym weiss? Skal serveres i ett 60 års lag og jeg tipper de fleste vil like den veldig godt, men den manglet litt preg for min del

Vanskelig denne!. Hefe er ferskvare. Min erfaring : 3-4uker etter karbonering er den på topp! Balanse mellom nettopp fenol og ester (nellik og banan) er jo det som skaper magien. Lagring kan modne opplevelsen av gjær/svovel "opplevelser" Siden det ikke er utfordring: Hefe er faktisk litt mer "boring" Tenk kommersielle weisen. (Nå kommer puristene til å disse meg) De er IKKE super intense
Likevel: fakta er lettdrikkelig , ikke så avansert/kompleks. Et sommerøl
Test en fransiskaner, paulaner eller erdinger etc til sammenligning [emoji16][emoji1308]
En stor misforståelse (min mening) er nettopp at Hefe skal være en smaksbombe av nellik og banan.Fakta er imidlertid at det er et ganske nøytralt og balansert øl. Med et hint av bøydfrukt og julekrydder. Altså ikke en bombe! [emoji16][emoji56] . Ikke en banan/nelikk krig [emoji56]
Kan ikke kommentere saklig , men tipper at et 60årslag vil garantert vil sette pris på en noe mer skalert øl. Husk dine egne preferanser/forventninger ikke nødvendigvis er den jubilanten vil ha. Oppsummert: synes du selv (som brygger) at den er anonym, er den sannsynlig helt innafor. Hefe er Ikke et power-øl. Må jo smake noe sef. La det stå: Det blir sukses [emoji1305][emoji16][emoji56]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei,

Det slår meg alltid som overraskende hvor mye som skjer med ølet i løpet av karboneringen. Det kan slå begge veier, men ofte er det en eller annen kvalitet som blir borte. En annen erfaring er at ølet sjelden smaker godt underveis i karboneringen. Det er for søtt, og har for lite kullsyre, og dermed blir det gjerne litt "flaut". Vent til det er ferdig med å bli deprimert;).

Og det stemmer sikkert, som @Fystro BryggeCompagnie sier, at et litt "rundt" øl vil gå hjem hos de fleste. Jeg husker første gang jeg smakte en Weihenstephaner, at jeg syntes den var alt for intens i smaken (for mye nellik). Nå er det dén smaken jeg jakter på:).

Takk for input dere. Har vært hos de som skal holde selskapet i helga og ølet fallt definitivt i smak. Han ville gjerne at de ølene som blir tll overs blir stående igjen :)

Kullsyren har vært ganske bra noen dager men det virker som de siste 10 prosentene tar litt tid.

Tror denne blir fin, så får jeg heller dra på litt med temp og se litt på pitch mengde neste gang for å i gang esterne i enda større grad. :)

Takk for input dere. Har vært hos de som skal holde selskapet i helga og ølet fallt definitivt i smak. Han ville gjerne at de ølene som blir tll overs blir stående igjen :)

Kullsyren har vært ganske bra noen dager men det virker som de siste 10 prosentene tar litt tid.

Tror denne blir fin, så får jeg heller dra på litt med temp og se litt på pitch mengde neste gang for å i gang esterne i enda større grad. :)

Hvis det du tenker på, er å underpitche, og å sette opp temperaturen, så er det snarveien til ei bananbombe, men ikke til et godt øl. Pitch nok gjær, gi nok oksygen, og gjær på 17 grader - eller gå ned til 14 hvis du vil ha mer preg av pepper/nellik. Banan får du likevel.

Nei tenkte ikke det, var litt utydelig :)

Skal bare opp litt i temp neste gang- pitche 18 grader og gjær 19. Skal overpitche litt i tillegg og skaffe meg ett gjæringskar med større overflate og gjære åpent de første 3 dagene.

:)

Nei tenkte ikke det, var litt utydelig :)

Skal bare opp litt i temp neste gang- pitche 18 grader og gjær 19. Skal overpitche litt i tillegg og skaffe meg ett gjæringskar med større overflate og gjære åpent de første 3 dagene.

:)

That's a good plan:). (Men vær forsiktig med overpitching. Jeg har dårlig erfaring med det, særlig i kombinasjon med rikelig med oksygen. Fusel:(.)

Ikke min plan, men jeg tror vi har litt ulik smak når det gjelder weissbier;).

kommer ikke fusel ved underpitching og mangel på oksygen? :p

Joda; bare den som vandrer på den smale sti mellom under- og overpitching får nyte fuselfritt brygg - eller i alle fall brygg med så lite fusel at det ikke er merkbart.

Ellers er fusel et komplisert tema, og det meste av det vi gjør, kan bidra til fuselproduksjon, så vidt jeg skjønner:p.

Tilbake
Topp