Kaffekværn som maltkvern

Hei
Jeg har en gammel industri-kaffekvern fra en butikk stående. er det noen som har erfaringer med å bruke noe slikt.
Den har ganske store justeringsmuligheter.

Funker som bare det den, kan hende den maler litt for fint. Vi justerte det med og legge inn en pakning på ca 2mm. Min far bruker en slik, jeg var på utkikk etter en jeg og, men det vart en monster mill mm2 på meg.

Hei,
Kan det gå an å bruke 2 kjevler av typen som man lager flatbrød av til knusing av malt? De er jo relativt kraftige, og har rutemønster. Tenkte å lage det til slik at de drives av en reim eller lignende, og motor eller drill. Mulighet for det tror dere?

Hansemann skrev:
Hei,
Kan det gå an å bruke 2 kjevler av typen som man lager flatbrød av til knusing av malt? De er jo relativt kraftige, og har rutemønster. Tenkte å lage det til slik at de drives av en reim eller lignende, og motor eller drill. Mulighet for det tror dere?

Det burde gå bra, bruk ca. 1 mm. mellom valsene. Det viktigste med å male malt er å "vri" av skallet og blottlegge kjernen. Males malt for fin kan den tette mesken.

jeg tror nok det vil fungere med kjevler av den typen, men problemet er vel at du vil slite ut kjevlene rimelig fort. har lest at barley crusher med stålvalser tilogmed blir utslitt...!
mye jobb og kostnader med en mølle som fungerer, men med kort levetid er jeg redd for....

Ja, var litt redd for at det kanskje kunne slite ut materialet litt fort. Kommer nok til å invistrere i en skikkelig mølle, men skal prøve å lage en selv bare for å stille nyskjerrigheten som vi alle sliter med! :)

Bård S skrev:
Jeg har en gammel industri-kaffekvern fra en butikk stående. er det noen som har erfaringer med å bruke noe slikt.
Den har ganske store justeringsmuligheter.

Jeg tenkte også i same baner som deg om å kunne bruke en slik og fikk tak i for noen år siden en storkjøkken kaffekvern fra et nedlagt hotell (stor og kraftig). Designet er veldig OK med et stort kammer for ukvernet kaffe (les malt..) og så ganske stilig ut i bryggerommet.

Men selv på absolutt groveste innstilling maler den malten om til et grovt pulver, altfor fint til å kunne brukes til mesking.

Eneste måte for å sjekke om din vil funke er å rengjøre den og deretter prøve med noen never malt. Foreslår at du fukter malten på forhånd, det gjør skallene mindre sprø og du kan tåle å valse med mindre åpning.

Jeg måtte gi opp det prosjektet etter litt testing ja.
malten ble for fin, og mesken gikk tett, så jeg måtte kjøpe meg en coronakværn.
Tror også kaffekværnen skjærer isteden for å knuse malten.
tenkte jeg skulle demontere kaffekværna, og se om det er mulig å bygge den om.

Tilbake
Topp