Sigmund skrev:Til neste år bør det bare være to romslige klasser, nemlig "Overgjæret juleøl" og "Undergjæret juleøl". Betegnelsen "Tradisjonelt (les: nytradisjonelt) norsk juleøl" har forlengst gått ut på dato. Hvorfor skal det være et mål for norske hjemmebryggere (i 2009/10!) å konkurrere om å etterligne en industriøltype som ble innført av de store industribryggeriene (såvidt) i 1936 og gjenopplivet i 1950-årene? La industribryggeriene konkurrere mot hverandre, og la hjemmebryggerne slippe kreativiteten løs!
Norske hjemmebryggere har i dag også en helt annen tilgang på kvalitetsingredienser (fra mange land) enn hva de hadde tidligere.
:bokser:
Torga skrev:Sigmund skrev:Til neste år bør det bare være to romslige klasser, nemlig "Overgjæret juleøl" og "Undergjæret juleøl". Betegnelsen "Tradisjonelt (les: nytradisjonelt) norsk juleøl" har forlengst gått ut på dato. Hvorfor skal det være et mål for norske hjemmebryggere (i 2009/10!) å konkurrere om å etterligne en industriøltype som ble innført av de store industribryggeriene (såvidt) i 1936 og gjenopplivet i 1950-årene? La industribryggeriene konkurrere mot hverandre, og la hjemmebryggerne slippe kreativiteten løs!
Norske hjemmebryggere har i dag også en helt annen tilgang på kvalitetsingredienser (fra mange land) enn hva de hadde tidligere.
:bokser:
Må si jeg er litt redd for at det "sære" å spesielle vil få en overdrevet fokus om det gjøre slik :confuzed:
joques skrev:Synes det er litt drøyt av Sigmund å pålegge sine med-entusiaster føringer om hva slags øl de skal ha lyst til å brygge...?
Gahr skrev:Det er selvsagt ikke snakk om to helt åpne klasser, man må naturligvis ha begrepet "juleøl" og det det innebærer i tankene. Mitt poeng er at det kanskje vil åpne for høyere deltakelse dersom man endrer systemet slik at det blir rom for flere undertyper av juleøl. Som i alle ølkonkurranser vil det også ligge til brunn typebetegnelser, og alle øl må bedømmes utifra disse (slik det allerede blir gjort). Selvfølgelig vil personlige preferanser hos dommere spille inn, dommerne er mennesker, tross alt, men når de har rimelige kunnskaper om øl og brygging, vil dette momentet være langt mindre enn om de har liten erfaring. Jeg vil tro at en lager-klasse i juleølkonkurransen først å fremst vil bestå av tradisjonelle norske juleøl, men det vil med et åpnere system bli mulig, f.eks. å sende inn slikt øl med kryddertilsetninger, det vil gå an å delta med øl som ligger mer opp mot tyske festbiers osv. Jeg snakker selvsagt ikke om at man skal operere med akkurat de samme undertypene som i NM, da blir det meningsløst å snakke om en juleølkonkurranse, men det er vel ikke unaturlig at man skal kunne tenke noe videre enn at den ene klassen som premieres bare skal bestå av en undertype.
Webmaster skrev:..........................Dommerskjemaene ligger hos dommerkomitéens formann Joakim, og kan hentes hos ham...................
joques skrev:Skjemaene skal selvsagt sendes ut til alle deltakere på mail. Det har vist seg litt vanskelig å få noen til å scanne dem, så jeg bgynner å vurdere å fotografere dem, men det har sitt eget sett med utfordringer (ikke minst godt lys).
Så ja. De kommer.