Jazze opp OG med DME

Jeg skal lage en IPA (nøgne ø klonen som finnes i en tråd her på forumet)
Brygger på en Bratberg kompaktbrygger, og skal benytte 6 kg malt totalt, til en batch på 19 liter.
Problemet er det at jeg har slitt med dårlig utbytte på bryggeapparatet mitt, så i følge brew mate vil jeg få en OG på 1.050 i dette brygget (vet det stemmer ganske bra, ifølge tidligere brygg jeg har laget med brew mate)
Men jeg vil ha OG til å være 1.070, og har da regnet ut at jeg trenger en kg DME i tillegg for å oppnå det.
Spørsmålene mine er da:
Vil spraymalten påvirke smaken mye?
Gjærer den like godt ut som malten, eller bør jeg tilsette gjærnæring for å sikre en god utgjæring?

På forhånd takk!

Hvis du tilsetter lys spraymalt, vil det ikke avgi for mye smak. Litt gjærnæring er lurt uansett ;)

Ok, takk!
En annen ting; brew mate gav meg også en lavere IBU da jeg la inn spraymalten i oppskriften, uten at jeg endret det totale volumet,- er dette riktig, eller en bug i programmet?

Har ikke brukt det programmet, men jo mere malt du tilfører, jo mindre bittert blir øllet (lavere ibu), men siden du fikk for lite utbytte, oppnår du samme sukkertetthet ved å tilføre spraymalt. Veldig vanskelig å gi noe fasit svar her, men det er min teori da.

Tilbake
Topp