IWAKI pumper som går varme??

Rune81

Norbrygg-medlem
Spørsmål 1:

Har en MD-20 og en MD-10 IWAKI pumpe. Når disse har gått ca 10-15min blir de utrolig varme i motordelen. Dette gjelder selv om det pumpes kalde væsker. Målte temperaturen og den er mellom 50-60 grader. Man klarer ikke å holde hånden på de lengere en 3-4 sek.

Er det noen som kan bekrefte at det skal være sånn?? Står 100V på pumpa, men jeg kjører de på 120V (ClasOhlson transformator). Måler ca 117V ut ¨på pumpa under drift

Spørsmål to:

Noen som har en lur måte og koble til fittingser/koblinger til disse? Det er bare to rette tuter og føler slangeklemmer og silikonslanger med cam-locks på  blir noe "slarkete". Finnes det pumpehus ferdige med 1/2" gjenger på??

Vedlegg

• bilde.JPG
    bilde.JPG
    599,4 KB · Sett: 372
Jeg har den minste pumpen selv og bruker den til resirkulering i meskekar, da har den gått sammenhengende i 1 til1 1/2 time, og jeg har ikke reagert på at den er blitt urovekkende varm. Min er også 100 v og jeg bruker en omformer fra batterionline.no.
Ang festing av slanger, jeg trer en 1/2" silikonslange rett på ut/innløpet. Og dette funker som snus selv med struping al a autosparge... Og ingen slangeklemmer er nødvendig.

Mine blir også ganske varme. 50-60° er ikkje så galt for ein elektromotor. Eg brukar fastmonterte slangar med qd i andre enden.

Jeg har limt på et par hurtigkoblinger fra MoreBeer. Boret opp og limt med Araldit.
Du får kjøpt pumpehus med gjenger, men det koster skjorta....

Vedlegg

• IMG_1134.JPG
    IMG_1134.JPG
    550 KB · Sett: 345
Se der ja, nå snakker vi!! :)

Var inne på tanken å lime på noe, men er i tvil hvilken type lim. Så Araldit funker bra altså? Løsner ikke når det blir 100grader ish??  Mulig jeg brøver det ja.....

Veldig fornøyd med disse pumpene.......

Eit tips på  kan vera å *laga* gjenger på dei to tutane.  Iallefall om plasten ikkje er altfor sprø og det er nok gods til å laga gjenger i. 

Når et gjeld lim kan det vera ei utfordring å finna lim som festar skikkeleg til plast - enkelte plasttypar er vanskeleg å lima.  Og så plar mange lika at det limet ein brukar er godkjent for bruk i samband med næringsmidlar. 

Araldit er vel det limet som er sikrest angående å lime plast, har enda ikke mislyktes med det limet.  Hvordan det er angående næringsmiddelgodkjent vites da ikke.

Disse IWAKI- pumpene er jo ganske store og kraftige pumper. Spørsmålet er vel (selv om du Rune ikke spør om det) hvor egnet de er til resirkulering og skylling der det i de fleste tilfeller er og skal være en svært liten flow. Når man stryper dem bidrar vel det også til varmgang. For min egen del bruker jeg bare en helt liten billig Solar Projekt (12v) pumpe tilkoblet silikonslanger til dette formålet. Den er helt perfekt til det og er nesten helt lydløs. Anbefales. Når vørteren er ferdigkokt og kjølt bruker jeg en stor Rover pumpe til å pumpe raskt over i gjæringskaret.

De blir varme selv med full åpning, og føler ikke at en stresser pumpa selv om en struper. Turtallet er omtrent det samme. Det er magnetisk drift av impeller og det er helt genialt pluss at de spiser maltrester uten problemer:)

Forøvrig så partiskyller vi og det har fungert veldig fint, da slipper man å strupe veldig inn.

Katla: Tror godset er noe tynt til å lage gjenger. Som en nødløsning så tok jeg på den største pumpa og surret gjengeteip rundt tuten og bare skrudde på cam-lock fittingsen direkte. Dette ble en veldig midlertidig løsning:)

Pumpene er sentrifugalpumper, ikkje positive displacement pumper. Dei kan strupast heilt ned til stengt utløp. Faktisk går motoren lettare mot stengt utløp enn med full flow.
Det som er viktig er å strupe utløpet. Om ein struper innløpet vil impelleren suge seg mot thrust-washeren og slite på denne over tid.

Ellers er eg litt skeptisk til aralditt i denne samanhengen, utan at ev faktisk veit om det kan vere eit problem. Det er ikkje mange limtypar som bit på PP, aralditt er vel ein av dei få som kan gi tilfradstillande resultat.

Ellers er pumpene jækla bra, utruleg stillegåande.

Tilbake
Topp