ITC 310T

Takk:) har plassert føleren inntil gjæringskaret med en bit liggeunderlag tapet over.ser ut får at den holder tempen ganske bra Har delay på 3 min men tipper jeg stiller dn på 1 min
 
Takk:) har plassert føleren inntil gjæringskaret med en bit liggeunderlag tapet over.ser ut får at den holder tempen ganske bra Har delay på 3 min men tipper jeg stiller dn på 1 min

Hei, jeg ser du har valgt å sette føleren isolert inntil gjæringskaret og ikke fritt i "kammeret".

Jeg gjærer nå min første batch med ITC 310T i gammelt kjøleskap rigget med en liten vifteovn (170w) og en pc-vifte for sirkulasjon, og jeg var litt usikker på nettopp dette. Jeg valgte å sette føleren midt i kammeret. Dette siden jeg var redd for at tregheten i å endre temperaturen på så mye veske ville føre til at temperaturen "overskyter" og gi store temperatursvigninger.. Jeg har et enkelt digitalt termometer festet på gjæringskaret, og ser at nå under stormgjæringen viser den 2 grader over den (20c) innstilte tempen på kjøleskapet (18c). Men regner med at dette kommer ned igjen etter noen dager.

Noen som har noen innspill på dette?
 

Vedlegg

  • Bilde 30.10.2016, 15.43.13.jpg
    Bilde 30.10.2016, 15.43.13.jpg
    124,4 KB · Sett: 115
Jeg har nå gjæret enda noen runder med frostvakt og probe som henger og dingler i kjøleskapet og synes ikke det virker bra i det hele tatt. Hele poenget med et termostat-styrt gjæringskammer er for å unngå at temperaturen stiger eller synker over/under det man ønsker. Probe på gjæringskar, ett gjæringskar i hvert skap med varmebelte = perfekt, for min del iallefall.
 
Har prøvd det samme men med pexrør til føler og tre lag isolasjon (ikke liggeunderlag men minst like tykt/tykkere og like bra) DS18s20 følere uten avvik, 30 liters kar med va 22 liter, diff 0,1 grad.
Skal lodde nye følere, kanskje prøve igjen da.
 
Jeg har også målt og fått ca 0,5 ⁰C i diff. Denne forskjellen er lik fra gang til gang, noe jeg da bare tar hensyn til...
 
Dette er interesasnt, men forsatt litt på kanten av det TS spør om. For vet man offset så kan kan kompensere.

Dessuten. Selv om man taper proben til karet så vil ambient temperatur påvirke, da plasten vil lede varme inn til proben. Men å ikke måle på karet i det minstet mener jeg er litt futile.
 
Finnes det noen god grunn til å kjøpe en STC1000 i steden for denne? Kan STC'en noe annet enn denne? Mer funksjonalitet, eller er det pris som gjør at STC1000 er så populært?
 
Hvis du flasher en STC1000 så blir forskjellen jeg tenker på at du kan øke/senke temperatur over tid. ITC klarer ikke "over tid". Men i praksis så blir det forsåvidt over tid da vørteren tar tid å varme opp/kjøle ned, men du kan ikke styre denne tiden selv.

Har selv to skap styrt av STC 1000+ og et skap styrt av 310, det neste skapet jeg skal ha inn blir og 310, pga enkeltheten. Med hadde jeg begynt å scratch og skulle hatt inn to kjøleskap ville jeg kanskje gått for både stc og inkbird, da jeg liker den rampingfunksjonen som stc har mulighet til. Hvis du flasher den that is. Så de mer temperatur"avanserte"-bryggene får ett av STC-skapene.

Men, du kan bare sette inn flere steg i 310, men du har maks seks steg, for å få tempen til å stige/synke "jevnt". F..eks en grad om dagen, da har du maks seks dager/temperatursteg
 
Hmmm bryggselv sier følgende:
"I motsetning til lillebroren ITC-308 så er denne programmerbar i seks steg med timer. Dette betyr at du kan forhåndsprogrammere gjæringsforløpet og så tar enheten seg av resten. Du slipper altså å justere den underveis for å øke temperaturen underveis, cold-crashe eller ved diacetylrest."

Betyr det da at det er noe annet STC en kan?

Ah ser du svarte på spørsmålet mitt! Takk Miguel.
 
Hmmm bryggselv sier følgende:
"I motsetning til lillebroren ITC-308 så er denne programmerbar i seks steg med timer. Dette betyr at du kan forhåndsprogrammere gjæringsforløpet og så tar enheten seg av resten. Du slipper altså å justere den underveis for å øke temperaturen underveis, cold-crashe eller ved diacetylrest."

Betyr det da at det er noe annet STC en kan?

Jeg editerte kanskje mens du skrev.. Les posten igjen.
 
Jeg editerte kanskje mens du skrev.. Les posten igjen.

Mer konkret kanskje.

Hvis du pitcher på 13 og vil dra den opp til 19 ila en dag så må du progge 310 med forskjellige steg. f.eks 13-13.5-14-14.5-15-15.5 osv for at tempen skal stige jevnt.. For hvis du setter 13 i første steg og 19 i andre steg så skrur den rett opp til 19 når det første steget er ferdig. Men som sagt, det er jo en termisk treghet i vørteren.

Med STC sier du basically "begynn på 13, bruk en dag til å nå 19".
 
Ikke lest tråden helt, men man kan jo "semi-kompensere" for dette ved effekt på varmekilde. Tips her kan vel være ledmingsdimmer.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Bruker ITC-310T og synes den fungerer kjempebra. Jeg har stilt den til en toleranse på +-0.3 grader, men den kan settes helt ned på +-0.1. Jeg vil ikke dette, fordi jeg ikke vil at kjøleskapet skal stå og gå i et sett.

Har lest at noen synes menyen er vanskelig, men da kan de ikke ha gidda lese bruksanvisninga. Jeg leste den første gangen og nå kan jeg prosedyra utenat. Forskjellen på 308 og 310 er at sistnevnte kan programmeres, men det er en ekstrameny man må aktivere. Gjør man ikke dette, så plager den funksjonen en aldri. De to store forskjellene på STC-1000 og ITC-30X er at førstnevnte kan settes opp til å rampe temperaturen. Sistnevne har fordelen av å være plug and play - tut og kjør!

Jeg eksperimenterte med et gjæringskar med vann den første uka. Jeg flyttet sensoren rundt om kring og prøvde forskjellige varmekilder. En frostvakt på 150w var overkill og det var aaaltfor mye restvarme i den når den slo av. Sjøl om frostvakta var av og kjøleskapet dura og gikk, så kunne den trekke temperaturen opp mer enn ønskelig. Når jeg bytta til Petit 25w varmeplate så fikk jeg stålkontroll. Sensoren er teipa midt på gjæringskaret med et stykke liggeunderlag for å isolere mot lufttemperaturen i gjæringsskapet. Det er tross alt vørteren man vil måle og ikke lufta. Varmeplata har jeg festa med borrelås stående på veggen, og jeg setter gjæringskaret helt inntil. Det står at man skal sette karet på plata, men jeg synes det høres ut som det kan bli temperaturforskjell mellom topp og bånn på vørter. Mulig effekten er for liten og at det blir jevn fordeling, men jeg fulgte et råd her på forumet og det har fungert kjempebra. Nå er mitt oppsett ekstra følsomt for restvarme ettersom jeg bare brygger 9-12 liter i slengen.

@Miguel: Blir frista til å sette et gjæringskar med vann på 20 grader i skapet, sette det på å kjøle til 4 grader og ta tia det tar på å komme tid og logge underveis. Så kan man snu og gjenta øvelsen tilbake til 20 grader. Kanskje man kan oppnå en akseptabel form for ramping med ITC-310T med bare tre programmerte trinn? Denne øvelsen må jo gjøres i hvert enkelt gjæringsskap ettersom det påvirkes av hvor bra kjøleskapet er, hvor store mengder man brygger osv.
 
Man blir forsåvidt litt lurt av å lese av temperaturen utenpå, hvis man skal følge med.. Plasten leder varme raskere enn det vørteren blir varmet opp. Når ITC'ene mine skrur opp ett steg så tar det ikke veldig lang tid før den viser at PV = SV. Så du må måle inni bøtta.
 
Men! Du vil nok få forskjellige målinger hvis du bare bruker vann kontra aktiv fermentering. Det er mye som skjer der nede når det gjærer, er litt som en orkan.
 
Tilbake
Topp