Ingen tegn til gjæring - 007, uten starter - 16 grader

Min erfaring med 007 er temmelig lik din. Raser av gårde helt uten spor, annet enn at gjærkaka vokser.. den er så høyflokkulerende at den kommer omtrent ferdig limt i bunnen av gjæringskaret.. nesten så jeg frykter at magnetpinnen setter seg fast i kolben når man lager starter ;). Ellers er den en gjær det er digg å ha i bunnen av flaska. Er nesten ikke noe øl igjen i flaska etter at man har fylt opp ølglasset sitt :)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

men, jeg er selvfølgelig ikke fornøyd om den stanser der
Jeg vil jo ha en dry stout, så om den ikke har krøpet ned et par poeng til innen en uke
vil jeg ihvertfall prøve å virvle opp gjæra
Tror jeg hadde pitchet mer gjær i en fresh starter for å knipe poeng, fremfor å riste opp kaken. Få oppi noe som e hissig som F fremfor en halvslapp, halv... Æææø.
Poenget står... Opps.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Et annet dilemma er at jeg reiser bort og blir borte i fire uker
om to uker
Så jeg må nesten tappe før det
og jeg har ikke lyst til å tilsette mye ny gjær når jeg har et lite tidspress på meg

Tror jeg hadde pitchet mer gjær i en fresh starter for å knipe poeng, fremfor å riste opp kaken. Få oppi noe som e hissig som F fremfor en halvslapp, halv... Æææø.
Poenget står... Opps.

Men er det noe som helst som tyder på at det er noe problem med gjæringsprosessen her?

Jeg syntes fravær av skum var litt illevarslende
nå vet jeg ikke hva SG burde være etter 2 dager

En ting er ihverfall sikkert jeg aldri mer pitche 007 uten starter eller no lavere en 17 grader

Men er det noe som helst som tyder på at det er noe problem med gjæringsprosessen her?
Egentlig ikke i mitt hode. Var mer et innspill for å knipe inn om man absolutt vil lengre ned. Personlig ville jeg sett det an en ukes tid og hatt noen stabile målinger først uansett.

Egentlig ikke i mitt hode. Var mer et innspill for å knipe inn om man absolutt vil lengre ned. Personlig ville jeg sett det an en ukes tid og hatt noen stabile målinger først uansett.

Det er ellers interessant å vite hva som er best å gjøre om man nå skulle ønske å tyne noen ekstra poeng ut av et øl mot slutten av gjæringen. Danstar produserer en tørrgjær som heter CBC-1 som kanskje ville være egnet, men den tror jeg bare finnes i 500 gr's-pakninger. Finnes det noe annet? Jeg tenker at en tørrgjær er tingen her, fordi den ikke har noe behov for oksygenering. Det er bare å rehydrere, og så røre den forsiktig inn.

men jeg tror man trenger en aktiv starter for å få gjæringen igang igjen
ellers tilsetter man bare mer gjær uten at noe skjer
er min teori

Enig i at det bør være en aktiv starter for å få best mulig effekt av det. Men så blir det jo spørsmål om hvilken gjær... Om man begynner å panikkhandle med andre gjærtyper, tørrgjær eller champagnegjær or whatever, så mener jeg at man fjerner seg litt fra ølets (les oppskriftens ide) og haster etter resultat, istedet på å fokusere på resultatet av originalideen og se læringskurven av denne.
Men for all del, man lærer jo noe annet [emoji41]

Skulle jeg pitchet mer gjær ville det blitt 004, 007 starter
eller 05, litt avhengig av hva Bryggselv får inn
men ser ut som jeg dropper det

Aktiv starter med 007 er nok å foretrekke i de fleste tilfeller

Det er ellers interessant å vite hva som er best å gjøre om man nå skulle ønske å tyne noen ekstra poeng ut av et øl mot slutten av gjæringen. Danstar produserer en tørrgjær som heter CBC-1 som kanskje ville være egnet, men den tror jeg bare finnes i 500 gr's-pakninger. Finnes det noe annet? Jeg tenker at en tørrgjær er tingen her, fordi den ikke har noe behov for oksygenering. Det er bare å rehydrere, og så røre den forsiktig inn.
Den CBC-1 er vel ment for samme bruk som safbrew f2, som kommer i 20 gram. Uten at jeg har forsket noe mer enn å skumme ingressen på linken din nå.

Jeg ville rotert på bøtta hver dag for å virvle opp litt gjærceller, økt temperaturen til ihvertfall 18 grader og om mulig målt SG hver dag for å se om det er liv. Jeg var redd refraktometer skulle være vanskelig. Det er det ikke og det er mindre svinn og mindre sjanse for infeksjon med det hvis du bruker rene (engangs)pipetter. Får du liv i den igjen, så burde to uker være plenty. Våkner den ikke på 18 grader så ville jeg fortsatt å øke med en grad hver dag til det er liv eller opp til maks 25 grader.

Skulle alt feile og gjæren er død så ville jeg forsøkt Safale S-04 tørrgjær (samme opphav som WLP007), kanskje etter å ha stukket om til ny gjæringsbøtte.

Sist redigert:
Den CBC-1 er vel ment for samme bruk som safbrew f2, som kommer i 20 gram. Uten at jeg har forsket noe mer enn å skumme ingressen på linken din nå.

Stemmer det. Tenkte noe sånt kunne være ideelt siden det er smaksmessig nøytralt - men det spiller sikkert mindre rolle.

Den er vel glupsk på vanlig sukker.
Så det som er mer tungspist lar den være i fred.
Tror jeg fortsatt bruker den til kun karbonering.

Europris selger noe som heter «Restart» i øl- og vinseksjonen. Skal visstnok få i gang igjen gjæring som har stoppet. Men hva det er, eller hva den gjør (kjemisk), aner jeg ikke.

Jeg ville rotert på bøtta hver dag for å virvle opp litt gjærceller, økt temperaturen til ihvertfall 18 grader og om mulig målt SG hver dag for å se om det er liv. Jeg var redd refraktometer skulle være vanskelig. Det er det ikke og det er mindre svinn og mindre sjanse for infeksjon med det hvis du bruker rene (engangs)pipetter. Får du liv i den igjen, så burde to uker være plenty. Våkner den ikke på 18 grader så ville jeg fortsatt å øke med en grad hver dag til det er liv eller opp til maks 25 grader.

Skulle alt feile og gjæren er død så ville jeg forsøkt Safale S-04 tørrgjær (samme opphav som WLP007), kanskje etter å ha stukket om til ny gjæringsbøtte.

Er ikke så veldig lysten på å ta for mange SG prøver når jeg bare har 10 liter å gå på
Satte bøtte i 21 grader rett etter pitch og der står den ennå
Noen som forresten vet hvor lang tid det tar før vørter når romtemp. sett bort ifra evt. gjæraktivitet

Jeg skjønner deg veldig godt. Lager batcher på 11-14 liter selv. Kjøpte refraktometer nylig på ebay til ca 120 kroner (kom uten fancy oppbevaringsboks, men ellers som andre refraktometre). Enklere å bruke enn jeg fryktet (det er kalkulatorer for å regne automagisk fra Brix så lenge man har OG). Et par dråper per måling. Anbefales til senere.

Ser du skriver 21 grader. Mulig jeg har blandet to tråder nå. Jeg trodde du hadde gjæret på 16 grader, men ser nå at det var pitchetemp. Kanskje den har oppført seg mer som undergjæret i starten og at du derfor ikke har fått stormgjæring med mørk krausen-ring?
Du har jo kommet deg fra 1043 til 1016. Det er i seg selv grunn til RDWHAHB.

Mål igjen et par dager før du har tenkt å flaske. Er det krise da, ift oppskriftens FG-estimat, så kan man begynne å vurdere alternativer. Er du nær forventet FG da, så får du vurdere om du trenger flere SG-prøver eller om du kaller det FG.

Sist redigert:
Jeg har ikke no "oppskrift" det er en klassisk dry stout
med 25% flaket bygg og 10% Roasted Barley
så jeg hadde håpet å komme ned på 1.010 tallet

Ok. Jeg bruker et program (beercalc), og det gjør beregninger som gir et ca-tall basert på OG og prosentvis utgjæring for ulike gjærtyper.

Tilbake
Topp